Sono Motors, un startup cu o viziune ambitioasa si solutii pe masura

25 octombrie 2018



In mai multe articole recente aminteam de firma Sono Motors, cu al carei prototip de automobil electric, Sion, am avut ocazia sa facem un test drive la München, cu ocazia targului de electromobilitate eMove 360.

Dincolo de datele tehnice competitive (107 CP, 250 km autonomie, 750 kg tractare), pretul rezonabil 16.000 de euro fara acumulator,  proba de drum convingatoare si de ambitia de a echipa automobilul cu panouri solare, pentru a extinde in acest fel autonomia (in zilele insorite), Sono Motors are o viziune ambitioasa si din start nu se considera un producator de automobile, ci un furnizor de mobilitate ecologica.

De altfel, nici nu si-au propus sa produca singuri automobilele, contractand in acest scop o firma experimentata din domeniu, la fel cum face Apple cu iPhone sau alte produse electronice. Scopul declarat este de a deveni in zece ani un jucator important pe piata globala a mobilitatii si cea a furnizorilor de energie regenarabila, contribuind in acest fel la reducerea emisiilor de CO2.

Mai interesanta, cel putin pentru o firma care incearca sa se lanseze in marea aventura legata de automobile cu un model propriu, este declaratia ca in viitor numarul de automobile produse trebuie sa scada, pentru a descongestiona orasele, care din dorinta de mobilitate individuala au ajuns sa devina “imobile” la orele de varf, urmare a supra-aglomeratiei pe sosele.

Modul in care incearca echipa de la Sono Motors sa rezolve efectul dorintei de mobilitate, care a dus la imobilitate in orase, este prin asa numitele “concepte de mobilitate inteligenta”, care sunt aplicatii software incorporate in modelul Sion si pe smartphone, prin care un automobil poate fi utilizat de mai multe persoane. GoSono incorporeaza trei variante (car sharing, ride sharing si peer to peer sharing), de a “imparti” un automobil.

BiSono este sistemul prin care un Sion poate incara alt automobil sau poate furniza curent in locuri izolate, pentru unelte electrice sau iluminat. Proprietarul poate decide cat curent doreste sa vanda si la ce pret.

Ideea porneste de doi tineri, Jona Christians si Laurin Hahn, in toamna anului 2012, dupa ce au renuntat la studii ca sa isi dedice intreaga energie si fantezie viselor despre o lume mai buna, in care consumul de petrol poate fi redus si inlocuit cu surse de energie regenerabile.

Primul prototip timpuriu a fost finalizat in garajul lui Jona, in decembrie 2015, si avea deja incorporata ideea care ii diferentiaza si in ziua de astazi de concurenta, panourile solare.

In 2016 se naste firma Sono Motors, prin asocierea celor doi intreprinzatori cu Navina Pernsteiner, care si-a pus amprenta pe emblema firmei, designul primului model, denumit Sion, si a lansat prima campanie de finantare publica prin metoda “crowdfunding”. Cu un anunt cat se poate de simplu si direct, tinerii au postat solicitarea de fonduri pentru un automobil de familie, cu autonomie 250 km si panouri solare pentru 30 km, la un pret sub 16.000 de euro.

In trei luni au strans prin aceasta metoda 826.050 de euro, o prima dovada ca multi alti cetateni ai Internetului asteptau grupul de intreprinzatori care sa faca din energia solara o prioritate pentru mobilitatea individuala. Cu fondurile din prima transa de finantare, echipa in crestere la Sono Motors a realizat, prin cooperare cu furnizori consacrati din industria auto, primul prototip Sion.

In iulie 2017 a sosit momentul prezentarii oficiale a modelului Sion, care a fost un succes la fel de rasunator si neconventional ca si lansarile modelelor Tesla, dar la o scara proportional mai mica. Foarte repede echipa de la Sono Motors a inteles ca pentru a trezi interesul intr-un automobil electric, dotat cu panouri solare, publicitatea clasica nu functioneaza, fiindca media este dominata de zecile de miliarde cheltuite de firmele conventionale si mesajul firmei Sono s-ar pierde repede in nesfarsitul sir de reclame auto clasice.

Au ales calea test drive-urilor, prin care automobilistul interesat ia contact direct cu prototipul, conduce si “simte” noul concept in timpul functionarii reale. Au plecat la drum cu un obiectiv mare: 6 tari, 11 orase, peste 7.000 de test drive-uri si o echipa mica, formata din doar sase persoane, petrecand mai mult de o luna pe drumuri europene, cu cele doua prototipuri.

Efortul s-a meritat din plin si, dupa a doua runda de finantare publica, lansata la 1 septembrie 2017, prin platformele online Seedrs (investitii in actiunile firmei) si wiwin (credite cu dobanda fixa acordate firmei), firma Sono Motors a acumulat fondurile necesare trecerii la pregatirea fabricatiei, 2,3 milioane de euro.

Un alt turneu european a fost organizat in 2018, in paralel cu participarea la targuri si expozitii de specialitate, toate din dorinta de a oferi unui public cat mai larg posibilitatea de a testa prototipul Sion si de a face cunostiinta cu indrazneata viziune. Pe langa actiunile consecvente de reducere a emisiilor de carbon din timpul dezvoltarii, testarii si productiei, Sono Motors a inceput sa selecteze partenerii cu care sa transpuna idea in practica.

Pe parcursul anului 2018 au selectat firmele germane Elring Kilnger pentru productia de acumulatori si ASG pentru corpurile optice, majoritatea celorlalte subansamble pentru suspensie, directie, franare si motorul electric fiind alese din productia de serie existenta, pentru a reduce costurile de proiectare, testare, omologare si productie.

La mijlocul anului 2018 au trecut de 5.000 de precomenzi, iar in saptamana targului de la München depasisera deja 8.000 de precomenzi, ceea ce indica o cifra de vanzare de pornire mai mare de 8.000 x 20.000 = 160 milioane euro!!!

Este un succes incotestabil pentru tanara echipa ajunsa in prezent la peste 70 de angajati.  Pe ce anume se bazeaza atractia exercitata asupra publicului dispus sa finanteze aceasta afacere riscanta (sunt mai mult de 60 de ani de cand un start up a avut succes in industira auto, daca facem abstractie deocamdata de Tesla) si a celor ce doresc sa cumpere produsul lor?

Am gasit explicatia intr-una din declaratiile fondatorilor, care realizeaza ca daca cele 80 de milioane de automobile produse in prezent pe plan global ar fi inlocuite cu 80 de milioane automobile electrice, problema supra-aglomeratiei traficului urban nu ar fi rezolvata, chiar daca cea a poluarii sonore ar fi mult redusa, iar cea cu emisii de ardere a combustibililor fosili ar fi oarecum diminuata in orase si transferata la centralele electrice, proportional cu sursele de energie regenerabila produsa in fiecare tara.

Solutia cu panourile solare, cu toate ca are o contributie de doar 10% la incarcarea acumulatorului, este mai mult decat nimic. Cea cu inglobare software-ului pentru carsharing, ride sharing si peer to peer sharing este de aseamnea un pas in directia buna, prin care acelasi automobil, ocupand acelasi spatiu de parcare sau pe sosea, poate fi utilizat de mai multe persoane.

Sunt toti acesti pasi mici facuti in directia buna, care ii diferentiaza pe Sono Motors de alti concurenti si mai ales de firmele traditionale, care au facut tot ce le-a stat in putinta sa denigreze si sa intarzie electrificarea.

Ideile bune nu garanteaza succesul in afaceri, dar formeaza o baza solida si daca Sono Motors va parcurge cu consecventa pasii industrializarii produselor, cu aceasi inventivitate de care au dat dovada in faza ideilor inglobate in prototipuri, cred ca vom mai scrie pentru multi ani cum a reusit Sono Motors sa asigure mobilitate sustenabila pentru un numar cat mai mare de utilizatori, cu un numar mai mic de automobile.

db

Credit foto-video: toate imaginile si video-urile incluse in acest articol au fot obtinute prin amabiliatatea Sono Motors.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *