Cum alegem intre variantele unui automobil oferit cu motorizare hibrida, plug-in hibrida si electrica?

12 noiembrie 2018



Exista in prezent o dezbatere sustinuta despre care dintre cele doua variante de motorizare, cea hibrida sau cea electrica, este cea mai potrivita pentru utilizarea in Romania. Raspunsul nostru scurt, dar nuantat, este… “depinde”.

In primul rand, depinde de domeniul de utilizare preponderent – urban, periurban sau pe distante lungi.

In al doilea rand, depinde de importanta acordata de proprietari beneficiilor economice pe termen scurt si lung.

Si probabil doar in ultimul rand depinde de “constiinta ecologica” a fiecaruia si de realizarea ca masa emisiilor poluante degajate in atmosfera oraselor, pe durata vietii unui automobil echipat cu motor cu ardere interna, este aproximativ egala cu cea a automobilului.

In oferta curenta este destul de rar ca un model sa poata fi achizitionat in trei variante atat de diferite de motorizare, dar Hyundai Ioniq este una din exceptiile oferite in varianta hibrid, plug-in hibrid si electrica. Pentru comparatia performantelor, dotarilor si service-ului am utilizat datele puse la dispozitie de Casa Auto Timisoara, partener fondator al proiectului de educare electromobilistica initiat de revista noastra.

Pentru comparatia de pret am utilizat ofertele de pe website-ul importatorului, Hyundai Romania, la data redactarii articolului si pretul de lista comunicat pentru achizitionarea automobilului electric utilizat in cadrul proiectului 24auto.ro / electromobilitate.  Este important ca, inainte de a lua o decizie, sa consultam atat ofertele actualizate publicate de importator, cat si eventualele modificari ale subventiilor acordate pentru fiecare categorie de automobil in parte, comparatia noastra de pret fiind aplicabila pentru luna noiembrie 2018.

Hibrid si plug-in hibird (PHEV) valabil noiembrie 2018. Pret de lista varianta electrica (EV) sept. 2018

Privind doar la pretul de achizite, castiga varianta hibrid, care este cu 16% mai ieftina decat modelul plugin si cu aproape 20% mai ieftina decat cea electrica, fara sa luam in considerare posibile promotii sau reduceri specifice, ce ar putea fi acordate pentru modelul electric, asemanator cu cele acordate pentru hibrizi in luna noiembrie.

Datele tehnice si probele de drum demonstreaza caracterul foarte diferit al celor trei propulsoare cu care este echipat Ioniq-ul. Demarajul cel mai rapid este realizat de varianta electrica, al carei cuplu de 295 Nm este la dispozitia conducatorului de la turatie zero si accelereaza cursiv, neintrerupt de schimbarile de viteze, pana la atingerea vitezei dorite.

Aceasta caracterisitca foarte adecvata circulatiei urbane si periurbane, la fel ca si condusul cu o singura pedala cu ajutorul franarii regenerative, nu este insa suficienta pentru cei ce doresc sa se deplaseze pe distante lungi, fara a avea timpul necesar reincarcarii acumulatorului. Pentru aceasta categorie de conducatori, alegerea optima este varianta hibrid, care poate acoperi teoretic 1.300 km, cu rezervorul de 45 litri si consumul de 3,4 l/100 km, sau cea PHEV, care are o autonomie totala de 1.100 km, din care 63 km in regim electric.

Pentru toate cele trei variante garantia este linistitoare, Ioniq-ul fiind acoperit 5 ani fara limita de kilometri si 8 ani pentru acumulatori cu o limita de 200.000 km pentru hibrid si plug-in hibrid si fara limita de kilometri pentru varianta electrica.

( * ) dorim sa precizam ca NU suntem de acord cu cei ce considera ca emisiile poluante ale modelelor electrice ar fi zero. In functie de modul de generare al energiei electrice, emisiile degajate in timpul productiei curentului electric nu pot fi neglijate intr-un bilant ce trece dincolo de “priza” de incarcare. Considerand insa ca productia de curent electric din surse regenerabile, eoliana si solara, este in crestere peste tot in lume, ca centralele electrice sunt in general amplasate in afara aglomeratiilor urbane si ca distributia curentului prin cabluri de inalta tensiune nu emite noxe suplimentare, asa cum o fac cisternele de transport pentru combustibili fosili, sustinem electrificarea transportului rutier, ca una din caile imediate de reducere a poluarii din aglomeratiile urbane.

Diferentele majore apar de indata ce luam in considerare consumul pe termen lung si costurile de intretinere, utilizand pretul reviziilor periodice, manopera + piese, pus la dispozitie de Casa Auto Timisoara.

Nu vom incerca sa cuantificam uzura mai mare a anvelopelor, datorita masei proprii diferite (varianta hibrid este cu 8% mai usoara decat cea plug-in si cu 3,3% decat modelul electric) si nici sa speculam asupra uzurii placutelor si discurilor, datorita franarii regenerative cu intensitate diferita si posibilitate de reglare in trei trepte pentru EV. In schimb, cu siguranta eliminarea schimburilor de ulei, filtre, curele, etc. reprezinta o economie pe parcursul a opt ani de exploatare a unui automobil electric.

Eliminarea taxelor, diferentele costului de asigurare, parcarea si reincarcarea gratuita in unele orase, ar putea fi argumente in favoarea modelului electric, dar pana nu se formeaza o piata second hand care sa determine valorea de revanzare pentru fiecare categorie in parte, vom evita sa calculam costul total de proprietate, TCO (total cost of ownership), care inglobeaza toate cheltuielile de la achizitie, pana la revanzare.

In functie de utilizarea in regim electric si de destinatie, oras sau distante lungi, rezulta diferente mari de cost la consumul de energie (8.7 RON/100km) si combustibil (23 RON/100km) pentru hibridul plug-in pe parcursul unui an.

Reprezentarea procentuala de la 10% pana la 90% utilizare in regim electric, arata pentru un parcurs de 15.000 km/an variatii ale costului cu energia si benzina de la 3.237 lei (regimul electric utilizat 10% din parcurs) pana la 1.525 lei (regimul electric utilizat 90% din parcurs).

Pentru comparatia modeului plug-in cu variantele hibrid si electric am ales utilizarea in regim electric 50% din parcurs, rezultand intr-un cost anual de 2.381 lei. Am considerat un consum de benzina de 3,9 l/100 km cu pretul de 5,9 lei/l si un consum de curent de 14,1 kWh / 100 km,  rezultat din informatiile privind autonomia de 63 km obtinuta cu un acumulator de 8,9 kWh, cu pretul de 0,62 lei/kWh.

Dupa opt ani de exploatare si 120.000 km parcursi, rezultatele ar fi urmatoarele:

  1. Hibrid: total combustibil 5.167 euro si 1.113 euro intretinere (cu TVA)
  2. Plug in hibrid: total energie + combustibil (50/50) 4.087 euro si 1.113 euro intretinere (cu TVA)
  3. Electric: energie 1.836 euro si 777 euro intretinere (cu TVA)

NOTA: toate valorile sunt calculate pe baza informatiilor din specificatiile tehnice. Consumul in conditii reale variaza semnificativ in functie de stilul de condus, teren si anotimp.

In concluzie, decizia care model este cel mai potrivit pentru utilizarea fiecarui cumparator depinde de scopul utilizarii, de promotiile existente la achizitie, de valoarea subventiilor pentru fiecare categorie, de pretul combustibilului in raport cu cel al energiei electrice si de alti factori fiscali (scutiri de taxe si impozite) si locali (parcare gratuita, curent electric pentru incarcare gratuit, etc.) in favoarea unuia sau altuia dintre modele.

Comparatia bazata pe preturile actuale, poate varia semnificativ pe parcursul a opt ani, in functie de fluctuatia preturilor la energie si combustibil.

db

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *