Lotus Evija, evocat recent sub numele de cod Type 130, este primul model electric al marcii si primul Lotus dupa cumpararea marcii britanice de catre grupul chinez Geely, la sfarsitul anului 2017. Firma din Hethel stia ca este „asteptata pe turnanta” si de aceea a vrut sa dea lovitura cu acest hypercar.
Este suficient sa ne uitam pe fisa tehnica provizorie pentru a ne convinge ca Lotus vrea sa faca din Evija (se pronunta “ev-eye-a”, adica “primul in existenta”) cel mai puternic automobil din lume, cu 2.000 CP, furnizati de patru motoare electrice, cate doua pe fiecare axa.
Aceste motoare, care ofera masinii o transmisie integrala adaptiva, sunt alimentate de o baterie de 70 kWh instalata in centru, in spatele celor doua scaune. Modelul a fost dezvoltat impreuna cu Williams, iar motoarele poarta semnatura I.D.R.
Din punct de vedere al performantelor, Lotus anunta mai putin de 3 secunde pentru a ajunge de la 0 la 100 km/h, mai putin de 9 secunde pentru a atinge 300 km/h si o viteza maxima de peste 320 km/h. Aceste viteze sunt demne de o racheta, cu mai putin de 3 secunde pentru a trece de la 100 la 200 km/h si mai putin de 4 secunde pentru a trece de la 200 la 300 km/h.
Constructorul a anuntat o autonomie de aproximativ 400 km, iar pentru baterie au fost dezvoltate pachete alternative, optimizate pentru utilizarea pe pista. Vorbind de circuit, Lotus promite ca bateria de la Evija poate dura „cel putin sapte minute”, in caz de utilizare intensiva (in „Track Mode”), inainte de diminuarea capacitatilor sale, un aspect care ramane critic in cazul modelelor sportive „zero emisii”.
Bateria va putea fi incarcata cu ajutorul unui sistem de 800 kW si nu ar lua mai mult de 9 minute. Deocamdata, statiile de incarcare cele mai puternice afiseaza 350 kW, ceea ce inseamna o incarcare 80% a bateriei in 12 minute sau 100% in 18 minute, dupa cum declara Lotus.
Evija este primul model Lotus construit pe o caroserie monococa din fibra de carbon. Nu este chiar usor, cu cele 1.680 kg ale sale, insa se anunta ca fiind hypercar-ul electric cel mai usor de pe piata, asa cum au declarat cei care l-au conceput. Prin aceasta, masina ramane fidela filozofiei lui Colin Chapman. Pentru comparartie, Rimac C_Two are 1.950 de kg.
Designul este dominat de curbe tensionate. In partea din fata, prizele de aer pe doua niveluri permit divizarea fluxului pentru a raci atat bateria, cat si motoarele din fata. Pe masina de prezentare, cel putin, putem observa ca logo-ul Lotus si-a pierdut culorile.
Blocurile optice verticale prelungesc aripile, pentru a evoca partea frontala de la Brabham BT62. Acestea integreaza faruri cu laser atat pentru faza lunga, cat si pentru cea scurta, o premiera in industria auto.
Jantele de 20 inch in fata si 21 inch in spate au discuri de frana ceramice si suspensii adaptive. Directia este electro-hidraulica.
Camerele video retractabile au rol de retrovizoare exterioare si sunt plasate in fata portierelor fara manere aparente. Prizele de aer de pe flancuri se prelungesc pana in partea din spate, de-a lungul aripilor.. „Am studiat cum se comporta masinile de curse pe circuitul de la Le Mans, cum utilizeaza fluxul de aer de deasupra, de sub si din jurul vehicului, dar mai ales de-a lungul acestuia. Acest concept de porozitate este esential la Evija si ne-a permis sa propunem un design atemporal, exceptional”, a declarat Russel Carr, directorul de design de la Lotus. Aripile din spate sunt mobile si echipate cu un sistem DRS. Un cerc luminos incadreaza fiecare tunel si tine loc de lampa de stop, in timp ce un T plasat deasupra unui impozant difuzor se aprinde la marsarier.
Coupé-ul masoara 4,46 metri lungime, 2 metri latime si doar 1,12 metri inaltime. Garda la sol este de numai 10,5 cm. Lotus anunta ca designul inaugurat de Evija va fi declinat pe viitoarele sale modele.
Habitaclul este asemnator unei masini de curse, cu volanul aproape rectangular, care grupeaza mai multe comenzi sub un tablou de bord digital. Legata de plansa de bord, cu un aspect flotant, consola centrala are forma unei coloane pe care sunt dispuse mai multe butoane in forma hexagonala, in model de cuib de viespii. Pe fiecare panou de portiera se afla un monitor care afiseaza imagini ale retrovizoarelor. Un display central difuzeaza ceea ce filmeaza camera integrata in plafon. O consola plasata pe in plafon, evocand intr-o oarecare masura spiritul Turbo de altadata, integreaza comenzile de deschidere a portierelor. Designul interior este o alta expresie a conceptului de porozitate citat mai sus.
Scaunele sunt din carbon si sunt partial acoperite cu alcantara, la fel ca volanul. Lotus propune pielea ca dotare optionala si promite clientilor posibilitati de personallizare foarte avansate, cu integrarea motivelor metalice pe elemente de carbon.
Evija este primul model Lotus care propune servicii de conectivitate.
Pretul se situeaza intre 1,66 si 2,2 milioane de euro, iar productia este programata la Hethel, in doar 130 de unitati, incepand din 2020. Pentru a rezerva un exemplar, este nevoie de un avans rambursabil de 277.000 de euro.