Din culisele electromobilistice ale Salonului Auto de la Frankfurt, IAA 2019

18 septembrie 2019



Trei saptamani petrecute in spatiul vorbitor de germana, discutiile cu fosti colegi din industria auto europeana si vizita la IAA mi-au oferit o privire aproape de “insider” asupra zbuciumului prin care trec marii producatori auto, pe calea tranzitiei spre electromobilitate.

Impreuna cu Helmut Theil, la IAA 2019

Volkswagen

Va reprezenta ID.3 pentru Grupul Volkswagen ceea ce a fost “broscuta” si Golf-ul ?

Chiar daca Grupul Volkswagen pare cel mai decis sa imbratiseze mobilitatea electrica, cu trei lansari de mare importanta (ID.3, Taycan si tripletii VW eUP, Skoda Citigo-e iV si Seat Mii Electric), ca singura cale de evadare din haosul scandalelor diesel, lucrurile evident nu merg asa cum si-ar dori CEO-ul Herbet Diess, venit de la BMW.

Taycan, primul model 100% electric din familia Porsche

Inlocuirea iminenta a liderului Audi, Bram Schott, cu Markus Duesmann, alt executiv venit de la BMW, nu ar fi ceva nou in lumea auto, unde fiecare CEO incearca sa isi formeze propria sa echipa, cu colegi de incredere adusi de la fostul loc de munca. Mai ingrijorator este semnalul ca echipa Volkswagen nu este gata sa-si urmeze liderul si acesta are nevoie de intariri.

Skoda

Aproximativ acelasi sentiment mi-a trezit si discutia cu echipa de marketing de la Skoda, purtata in timpul conferintei de presa in care Bernhard Maier, CEO Skoda, anunta electrificarea gamei Skoda in viitorul apropiat, dupa ce in primavara afirmau ca Skoda nu are in plan modele pur electrice.

Chiar daca reciclarea tehnologiei de pe Passat sub forma Skoda Superb hibrid si reincarnarea e-Up ca Citigo electric sunt pasii firesti, aplicati cu succes de Grupul Volkswagen cu numeroasele branduri ale familiei, realitatea ca 60% din vanzarile Skoda SUV si Superb sunt diesel nu poate fi ascunsa.

Volkswagen nu este singurul producator care a fost impins spre electrificare de legislatia chineza si, incepand cu 2020, de cea europeana, si nu din convigerea echipei tehnice sau de conducere, Toyota, Honda si Mazda fiind in aceeasi situatie.

Honda

Honda e – primul model 100% electric de serie (mica)

Pe marginea prezentarii noului Honda e, un automobil pur electric cu design retro ce naste controverse si un interior surpinzator de inghesuit, Dave Hodgetts a lasat sa se inteleaga ca numarul de modele produse in 2020 si 2021 depinde de vanzarile inregistrate de SUV-urile Honda in Europa. Impresia ca singurul rol al noului model electric este de a realiza media de consum si emisii pentru flota Honda, va umbri efortul laudabil de a lansa in productie o masina cu totul diferita.

Cam inghesuit, chiar daca profilul usii din spate este inselator si te face sa crezi ca este mai mult loc.

Chiar daca gafa nu este de proportiile celei ale lui Klaus Froelich, care declara in cel mai prost moment posibil (in timpul ofensivei electrice BMW relansate de echipa de la marketing) ca nu ar exista cerere pentru automobile pur electrice in Europa, ne face sa tanjim dupa onestitatea lui Sergio Marchione. Acesta, in timpul lansarii Fiat-ului 500e in California, cu rol de compliance car, “ruga” clientii sa nu cumpere noul model, fiindca ar pierde 14.000 de dolari la fiecare masina vanduta.

Interiorul Honda e

Seria foarte mica planificata pentru Honda e, de doar 10.000 de unitati pe an, lasa loc de speculatii ca nici firma japoneza nu a gasit inca solutia de a produce rentabil un automobil electric de oras.

Mazda

Dupa spectaculoasa schimbare de directie cu 180 grade facuta recent de Toyota, sub presiunea legislatiei chineze, iata ca si Mazda anunta ca in curand va prezenta primul model 100% electric in cadrul Salonului de la Tokio.

A trecut mai putin de un an de la Salonul Auto din Los Angeles, unde executivii Mazda lansau atacuri dure la adresa electrificarii si iata-i ca se vad obligati sa se aseze la rand, pentru achizitia de acumulatori, de la un numar redus de furnizori, ce pot produce in prezent mai putin de jumatate din capacitatea necesara, conform promisiunilor de electrificare declarate de producatorii globali.

Bomboana tehnica, cu care Mazda va incerca sa indulceasca pozitia antielectrificare de pana nu de mult, este pastrata pentru Salonul de la Tokio, unde va lansa un model electric cu un range extender rotativ, motoarele Wankel fiind specialitatea casei japoneze.

In loc de concluzie 

In timp ce opiniile in industria auto sunt impartite petru gasirea solutiei ideale pentru electrificare, prin platforme dedicate (Grupul Volkswagen, Mercedes si Polestar) sau platforme flexibile, pe care se pot instala atat motoare cu ardere interna, hibrizi sau variante 100% electrice (BMW, PSA si JLR), Tesla isi vede de drumul croit cu viziune si curaj si este pe cale sa realizeze pentru prima oara vanzari de 100.000 (o suta de mii) de automobile electrice, in trimestrul III.

Credit foto: Andreas Theil

db