Piața europeană de automobile electrificate începe să capete consistență

26 mai 2020



După datele publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), vânzările de vehicule electrificate, inclusiv hibrizi plug-in, au atins un nivel excepțional în Europa, în primul trimestru (Q1) din 2020, cu aproape 7% din totalul înmatriculărilor. Rămâne de văzut dacă această evoluție este o consecință a prăbușirii pieței de automobile cu propulsie tradițională, o creștere a cererii de modele electrice sau câte ceva din ambele.

Conform cifrelor detaliate ale înmatriculărilor din primul trimestru, vehiculele full electrice au reprezentat 6,8% din total (față de 2,5%, în Q1 2019). Este aproape o triplare punctelor procentuale în ceea ce privește cota de piață și o creștere cu peste 100% a volumelor, care au totalizat în primele trei luni de anul acesta 167.132 înmatriculări.

Segmentarea modelelor ”verzi” pe tipuri de motorizare confirmă supremația automobilelor hibrid, care au atins aproape 10% din piața UE (fără Islanda, Norvegia, Elveția și Marea Britanie), cu volume în creștere cu 45%, la 232.525 înmatriculări.

ACEA susține că vehiculele electrificate au beneficiat din plin de scăderea cererii pentru motorizările diesel și pe benzină, cu -32%, respectiv -52% pe Q1. Aceste rezultate înscriu piața europeană pe trendul dorit pentru atingerea obiectivului de CO2 pe 2020, însă performanțele diferă de la producător la producător.

Unii consideră că această creștere a volumelor de automobile reîncărcabile demonstrează că obiectivele de CO2 sunt bine fundamentate și tot ele au permis dezvoltarea unei oferte care însumează în prezent, pe piața europeană, nu mai puțin de 50 de modele electrice cu acumulatori.

Înmatriculările de vehicule 100% electrice (BEV) au crescut în toate țările europene, cu excepția Austriei (-4,4%). Chiar dacă înmatriculările de automobile electrice și-au atins obiectivele în Germania și Franța (cu volume aproape identice pe acest trimestru, câte 26.000 de unități pentru fiecare), și piețele din Europa de Est, considerate de ACEA ca ”țări închise pentru mașinile electrice”, au înregistrat creșteri semnificative: +500% (855 unități) în Cehia, +96% (387) în Slovenia, +200% (166) în Slovacia.

La ce ar trebui să ne așteptăm în următoarele luni? Vânzările de ”electrice” ar putea fi dezavantajate de apariția primelor de vânzare, pe care unele voci din industria auto le solicită pentru eliminarea stocurilor mari de automobile cu motoare termice, formate din cauza pandemiei Covid-19. De altfel, întreaga industrie ar putea fi afectată dacă decizia cumpărării de automobile va fi amânată, iar prioritatea familiilor europene va fi să facă economii. Pe de altă parte, diversificarea ofertei, noile reglementări și reorientarea constructorilor ar trebui să dea un nou avânt vânzărilor de automobile electrice.

Sursa: ACEA