Datele centralizate de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) și prelucrate de Asociația Constructorilor de Automobile din România (APIA) arată că, deși piața auto din România a urmat în luna aprilie 2020 trendul european, scăderea a avut o amploare mai redusă decât cea din multe state europene.
Anul 2020 a demarat cu patru luni consecutive de scădere în România, după ce și în luna aprilie, consemnăm (ca de altfel, în întreaga Europă) o scădere a pieței totale comparativ cu luna similară a anului anterior, de data aceasta mai puternică, respectiv -52,6%. Astfel, după 4 luni din 2020, se înregistrează o scădere a pieței auto de 29,6% comparativ cu perioada similară din 2019.
APIA remarcă faptul că evoluția din România, ca si cea din Europa, de altfel, este cauzată de o conjunctură a pieței auto dintre cele mai complexe, în care principalul rol îl are pandemia Covid-19 și restricțiile de circulație sau oprirea generală a producției de autovehicule din Europa, la care se adaugă cerințele unor emisii de CO2 mai severe decât cele de anul trecut.
În ceea ce privește achizițiile de autoturisme noi din UE, este relevantă situația din țările Europei de Vest, care, după primele 4 luni din 2020, înregistrează, pe ansablul grupului (conform LMC Automotive www.lmc-auto.com), o evoluție generală negativă (-40,0%) comparativ cu aceeași perioadă din 2019, după o scădere record în luna aprilie de 80,0%. Practic, cu showroom-uri închise în marea majoritate a țărilor europene, măsură dublată de oprirea producției de autovehicule și de restricții de circulație, vânzările de autovehicule nu aveau cum să înregistreze o evoluție diferită de cea efectiv consemnată.
Totuși, deoarece în România, printr-un dialog institutional, s-a reușit ca activitățile de distibuție și reparațiesă fie menținute în stare operațională, scăderea a fost mai puțin abruptă în comparație cu multe alte state din Europa de Vest.
Topul general pe mărci, la autoturisme, după primele patru luni din 2020, este condus de Dacia, cu 8.834 unități (27,7% cotă de piață), urmată de Volkswagen cu 2.870 unități (9,0%) și Skoda 2.779 unităţi (8,7%). Pe modele, cu cele 3.651 de unități vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model, urmat de Dacia Duster, cu 2.493 unități, și Dacia Sandero, cu 1.867 unități.
De semnalat consolidarea segmentului SUV pe prima poziție, acesta deținând, astfel, cea mai mare pondere în piață (39,6%), în timp ce segmentul C, cu 33,9% din total piață, rămâne pe locul secund. P locul al treilea se regăsește segmentul B, care acoperă 19,2% din total piață.
În funcţie de tipul de combustibil al achizițiilor de autoturisme, remarcăm faptul că, pe fondul scăderii generale a pieței, în luna aprilie 2020 a crescut semnificativ ponderea autoturismelor diesel (43,0%), comparativ cu cea înregistrată în luna anterioară (34,1%). În acest context, se poate remarca un trend crescător înregistrat de către autotusimele diesel în această primă parte a anului (de la 26,8% în ianuarie, la 43,0% în aprilie). Pe de altă parte, pe ansamblul primelor 4 luni ale anului 2020, autoturismele pe benzină continuă să dețină cea mai mare pondere, respectiv 63,1% din total (în scădere față de cota înregistrată anul trecut, 64,9%).
În ceea ce privește motorizările diesel, deși ponderea acestora a crescut cu 8,9 puncte procentuale în luna aprilie a acestui an comparativ cu luna anterioară, după primele 4 luni, ponderea acestora a rămas aceeași cu cea înregistrată în perioada similară a anului trecut (31,2%). La acest capitol al analizei, trebuie menționat faptul că, în schimb, în cazul autoturismelor rulate nou intrate în parc (import) raportul diesel / benzină este net în favoarea celor diesel, care reprezintă 76,6% din total, acestea având o vechime medie de circa 11 ani.
Deși după primele 4 luni din 2020, piața auto este în scădere puternică, categoria de autoturisme “verzi“ (electrice și hibride) înregistrează un volum în creștere totală de 4,6%, comparativ cu perioada similară a anului trecut. Pe subcategorii, consemnăm o creștere importantă de 27,5% la autoturismele full electrice și una mult mai consistentă, de 70,3%, la cele plug-in. Pe de altă parte, autoturismele hibride înregistrează, după primele 4 luni din 2020, o scădere conjuncturală de 4,2%.
În acest context, cu un început favorabil, este de așteptat ca în acest an, achizițiile de autoturisme “verzi“ să înregistreze volume semnificativ mai mari decât cele din anul anterior, acestea fiind, în mare măsură, stimulate de Programul Rabla Plus, care a avut o contribuție importantă la creșterea semnificativă a vânzărilor de autoturisme electrice în perioada derulării primului program multianual 2017-2019 și care, și în acest început de an 2020, are un impact favorabil, odată cu demararea unui nou program multianual pentru perioada 2020-2025.
Sursa: APIA / DRPCIV