Cadillac Lyriq, un nou început de drum pentru General Motors, pe calea electrificării

8 august 2020



Lansarea viitorului Cadillac Lyriq, o mega producție General Motors plină de fraze măiastru compuse de specialiștii echipei de comunicare și marketing, m-a pus serios pe gânduri, dacă monștrii sacrii ai industriei auto înțeleg cu adevarat ce se petrece în jurul lor?

Fiind implicat în proiectarea interioarelor pentru primul proiect global GM, care a fost perechea Buick Lacrosse – Opel Insignia, în perioada 2007-2009, am avut ocazia sa văd mai mult decât mi-aș fi dorit vreodată, cât de lent și anevoios este lanțul de comandă până se ia o decizie și câte bătălii interne între diferite departamente sau regiuni (în special echipele din SUA și Germania se șicanau cu pasiune) risipesc energia acestei prestigioase firme auto.

Am așteptat cu multă nerăbdare lansarea oficială a Cadillac-ului Lyriq, fiindcă este un nou început de drum pentru GM, pe calea electrificării.

GM EV 1 primul automobil electric modern produs in serie mare
GM EV 1

EV 1 a fost prea timpuriu și, cu toate ca cei ce au apucat sa conducă mașina au îndrăgit-o, a avut o carieră foarte scurtă, fiind retrasă de pe piață.

Chevy Volt range extender hybrid
Chevrolet Volt / Opel Ampera

Chevy Volt a fost o soluție hibridă, cu tracțiune electrică și un motor termic cu rol de range extender, justificat dintr-un punct de vedere, datorită rețelei modeste de încărcare a vremurilor de început pentru mobilitatea electrică.

Chevy Bolt full electric
Chevrolet Bolt / Opel Ampera e

A urmat Chevy Bolt, un automobil compact, 100% electric, cu autonomie de 400 km, pe vremea când concurența se apropia cu greu de 300 km, cu excepția modelelor Tesla S și X, față de care prețul Bolt-ului era mult mai accesibil.

Cu toate acestea, succesul comercial în domeniul electric a întârziat, Volt a fost retras din producție, chiar dacă a doua ediție a fost cu mult mai reușită, iar Bolt s-a pierdut în statisticile de vânzare, după apariția Model 3, cu care nu poate rivaliza ca performanțe.

Nici măcar discounturile consistente, acea „mituire” a clientului sa cumpere produsul nevandabil, nu a convins un număr prea mare de clienți să achiziționeze „fierul de călcat”, cum a fost botezat hatchback-ul electric în SUA. Sub denumirea Opel Ampera-e, nici europenii nu s-au înghesuit, iar în țara natală, Coreea de Sud, unde a fost conceput și testat, înmatriculările au rămas simbolice.

Paralela cu BMW

Într-o paralelă uimitoare cu BMW, care a ajuns la concluzia ca genialul lor i3 ar fi demonstrat clar „că europenii nu doresc mașini electrice” și factorii de decizie de la GM au tras concluzia ca motivul pentru care clienții nu se înghesuie sa cumpere automobilul lor cu interior de plastic tare și ieftin, proiectat parca de contabili cu gândul la economii, nu de designerii talentați, de care GM nu duce lipsă, este că „nu a sosit încă momentul mașinii electrice”.

O privire spre California, unde Tesla nu putea produce cât cerea piața, ar fi demolat de îndată piedestalul justificărilor auto-compătimitoare pe care s-au cocoțat cei învățați cu vânzări de milioane de monștri pe an, echipați cu motoare de care în alte țări ar fi mândri șoferii de camioane grele și de autobuze.

În cele din urmă, se pare ca totuși o lecție din manualul Tesla a fost înțeleasă de făcătorii de planuri de la GM și dacă piața nu a răspuns de jos în sus, au decis sa atace piața electricelor de sus în jos, cu marca premium a imperiului: renumitul Cadillac.

Cititi despre planurile GM cu viitorul Cadillac Lyriq pe blogul dedicat mobilitatii electrice www.electromobilitate.com