Benzinăriile vor trebui să se reinventeze, în perspectiva electromobilității

9 noiembrie 2020



Dezvoltarea mobilității electrice antrenează declinul vânzărilor de carburanți. Pentru a supraviețui, benzinăriile vor trebui să se adapteze la noua situație.

În Europa, finalul vânzărilor de automobile cu propulsie termică începe să se prefigureze la orizontul anilor 2035-2040. Chiar dacă pare destul de îndepărtată, tranziția spre noile tipuri de propulsie a demarat deja, automobiliștii fiind încurajați să aleagă modelele electrice. De altfel, anul acesta s-a înregistrat deja o creștere semnificativă a vânzărilor de automobile electrice, pe toate piețele de pe Bătrânul Continent.

Este tot mai clar, așadar, că această nouă tendință va crește progresiv în cursul următorului deceniu. Cu o consecință logică: scăderea vânzării carburanților. Un studiu realizat de Columbus Consulting arată că volumul vânzărilor ar putea scădea cu 21% până în 2030 și cu 33% până în 2035, după un scenariu „intermediar” de evoluție a pieței. Chiar și în cazul unui scenariu mai „slab”, scăderile ar fi de 18-28%.

Numeroase benzinării sunt în pericol de a fi închise. Pentru stațiile de dimensiuni mari și mijlocii (care în 2020 reprezentau 60% din volumul de carburant vândut), studiul arată că, în cazul unui scenariu intermediar, numărul clienților va scădea cu 24% până în 2030 și cu 36% până în 2035. Profitul acestora va scădea cu 33% până în 2030, mai ales pentru rețeaua tradițională, care nu se va adapta noilor evoluții.

Cele mai afectate vor fi benzinăriile din marile orașe. Multiplicarea zonelor cu emisii reduse de carbon va permite dezvoltarea transportului electric. Studiul mai arată că scăderea profiturilor va antrena închiderea stațiilor aflate în zonele rurale.

Pentru a supraviețui, benzinăriile vor trebui să evolueze. Iar una din marile probleme, în ceea ce le privește, constă în faptul că, dacă în prezent suntem obligați să mergem într-o benzinărie pentru a face plinul, prin trecerea la electric, automobilul va putea fi încărcat acasă, în parcarea de la job sau de la supermarket.

Columbus Consulting consideră că benzinăriile trebuie să evolueze prin multiplicarea surselor de energie (de exemplu hidrogenul), prin instalarea bornelor electrice rapide pentru nevoile cotidiene, cum ar fi cele pentru taxi, propunând și servicii inedite, cum ar fi car sharing. Pentru zonele rurale, Columbus Consulting propune ministații cu una sau două pompe, care ar trebui întreținute de colectivități locale și asociate cu alte servicii, pentru a avea utilitatea unei stații de proximitate.