Industria auto germană, prinsă între electrificare și ”salvarea” motorului termic
04.04.2021
        
Distribuie acest articol!   

Cea mai puternică industrie auto din Europa, cea germană, pare să se fi transformat în terenul de luptă dintre noul curent al electrificării, care tinde să fie impus politic la nivel european, și încercările tot mai disperate ale industriei tradiționale, de prelungire a duratei de viață pentru motoarele clasice, cu scopul evident de a maximiza profiturile.

Reacția marilor producători europeni de automobile este contradictorie, ca să nu spunem duplicitară: pe de-o parte se angajează în dezvoltarea electrificării, pe de alta fac presiuni pentru relaxarea normelor în privința motoarelor cu combustie. În Germania, liderii marilor grupuri auto, politicienii și sindicatele, au puncte de vedere total opuse în privința viitorului pentru propulsia auto.

Cancelarul Angela Merkel a inițiat recent o serie de întrevederi cu liderii industriei auto și diferiți reprezentanți ai unor organizații de profil, pentru a discuta un subiect spinos: soarta motorului termic. Când ar trebui să fie interzis și cât va dura tranziția? Germania va juca un rol major în formularea răspunsurilor, în special prin viitoarea normă de poluare Euro 7. Aflată încă în dezbatere, primă schiță a acesteia ar trebui să fie prezentată până la sfârșitul anului.

Până atunci, sindicatele, grupurile auto și partidele politice fac lobby. Pe de o parte, ONG-urile și ecologiștii cer o accelerare a electrificării, convinși că acest proces trebuie să fie un succes pentru economie, angajați și mediu. ”În loc să vorbim despre combustibili sintetici, care sunt mult prea scumpi și disponibili doar într-o măsură foarte limitată, industria auto ar trebui să transmită un semnal clar pentru electromobilitate”, susține un militant ecologist. El face astfel trimitere la o inițiativă a celor de la Porsche, care dezvoltă combustibili sintetici, care le-ar putea permite să vândă motoare cu combustie și după 2030, grație unei amprente de carbon aproape neutră.

Pe de altă parte, asociațiile de automobiliști și angajații din industria auto se tem de două lucruri: restructurări masive și norme antipoluare prea dure și implementate prea rapid. Germania are aproape 900.000 de salariați în industria auto, iar o dată cu dezvoltarea mobilității electrice, acest număr ar putea fi redus. În mod logic, mai puține piese și componente înseamnă producție simplificată, deci mai puțini angajați. Desigur, există posibilitatea recalificării oamenilor disponibilizați, însă există un mare semn de întrebare dacă va mai fi loc pentru toți, iar soluția aceasta nu este viabilă pe termen scurt.

Noile standarde antipoluare, care se prefigurează la nivel european, nu par delfel pe placul celor de la VDA, asociația germană a industriei auto, al cărei președinte, Hildegard Müller, are o poziție tranșantă: ”Comisia Europeană dorește ca pe viitor un vehicul să nu mai aibă emisii în nicio situație de rulare, indiferent dacă tractează o remorcă în urcare sau se deplasează în traficul lent din oraș. Este imposibil din punct de vedere tehnic și toată lumea știe acest lucru. CE nu precizează însă că această normă ar exclude automat orice vehicul cu motor termic, inclusiv hibrid plug-in, dacă bateriile nu sunt suficient de mari”.

Industria auto germană are în față o provocare imensă și foarte puțin timp pentru a face un lobby intens la Bruxelles, astfel încât noua normă Euro 7 să nu treacă într-o formă prea dură!

Distribuie acest articol!