După mai bine de jumătate de secol, Formula 1 renunță la roțile pe 13 inchi
24.08.2021
        
Distribuie acest articol!   

Într-o perioadă în care diametrul pneurilor la automobilele de serie crește vertiginos și s-a ajuns la 20 de inchi sau chiar mai mult, este surprinzător să vezi cum în cea mai puternică întrecere din motorsportul mondial, Formula 1, jantele au rămas la diametrul de 13 inchi, la fel ca cel al bătrânei… Dacia 1300.

Lucrurile nu vor mai rămâne prea multă vreme așa, deoarece, după cum am mai relatat, schimbările de regulament tehnic prevăd și noi dimensiuni pentru roți. Astfel, una dintre cele mai importante noutăți din Formula 1 în 2022 prevede noi pneuri pe 18 inch, despre care ne-am propus să vorbim aici, spicuind dintr-un comunicat de presă Pirelli pe această temă.

Marimea jantelor se va schimba, în sensul că se vor adăuga cinci inchi la diametru, fapt care nu s-a mai petrecut în cursele de grand prix din 1960. Atunci au fost introduse pneurile foarte late cu flanc ”umflat”, care s-au regăsit în Formula 1 pentru mai bine de jumătate de secol.

Această abordare modernă pune un accent mai mare pe proximitatea tehnologică cu mașina de serie precum și cu estetica. Noul pneu are același profil ca și înainte (305mm pe față și 405 mm pe spate), dar un diametru ușor mai mare, care crește de la 660mm la 720mm. Cea mai semnificativă schimbare este reducerea flancului.

Cvadruplul campion mondial Sebastian Vettel (Aston Martin), în timpul testelor efectuate recent, la Silverstone, cu noile roți pe 18 inchi

Pirelli susține că acest nou profil va schimba comportamentul mașinilor pe pistă, făcându-le mult mai precise la schimbarea direcției. Furnizorul italian spune că din testele realizate până acum – atât pe ud, cât și pe pistă uscată – feedback-ul piloților a fost unul pozitiv și arată că noile pneuri vor contribui la obținerea unor curse mult mai competitive, cu mașini care vor fi mai puțin sensibile la turbulențe aerodinamice atunci când se află una în spatele celeilalte.

Flancul mai subțire înseamnă de asemenea că pneurile vor flexa mai puțin, deci vor avea un impact mai mic asupra aerodinamicii generale a mașinii. Toate fiind în favoarea unor curse mai strânse.

Sebastian Vettel, unul dintre piloții care au participat la teste cu noile pneuri a dat un feedback interesat, spunând că acestea oferă mai multă aderență în viraje și sunt mai rapid, dar că ridică anumite probleme de vizibilitate în părțile laterale-față, mai ales în viraje.

Sursa: comunicat de presă Pirelli

Distribuie acest articol!