Septembrie a fost o lună extrem de dificilă, pe majoritatea piețelor auto majore din lume. După ce își făcuseră mari speranțe, după depășirea perioadei de izolare de anul trecut, provocată de pandemie, constructorii se confruntă acum cu o problemă de nimeni anticipată: criza semiconductorilor.
Problema este atât de gravă încât se resimte și pe piața de automobile second hand, unde cererea în continuă creștere are ca rezultat scăderea stocurilor!
Iată câteva exemple de scăderi din septembrie: -34% în Marea Britanie, -30% în Japonia și -25% în Germania, în acest din urmă caz fiind vorba de un record al ultimilor 30 de ani! Și totul vine după un an 2020 în care, oricum, situația nu a fost deloc pozitivă, din cauza pandemiei.
Efectele acestei penurii sunt dintre cele mai dramatice: Toyota se vede nevoită să își reducă producția globală cu 40%, Opel închide o fabrică în Germania până în 2022, iar General Motors a fost depășit pe propriul teren, pentru prima dată din 1931.
Și din păcate, sfârșitul crizei nu pare să vină prea curând. CEO-ul Continental declara recent că nu vede nicio îmbunătățire înainte de 2022. Alte opinii susțin că o revenire treptată la normal se va vedea abia în 2023.
Confruntați cu termene de livrare uriașe, clienții se îndreaptă către automobilele de ocazie. Doar că și aici au parte de o dezamăgire: ca pe orice piață în care funcționează regula cererii și ofertei, stocurile de mașini second hand cu vechime mică scad văzând cu ochii, în timp ce prețurile tot cresc!