Al doilea SUV din gama Alfa Romeo a fost, în sfârșit, prezentat oficial, sub genericul ”La Metamorfosi” (Metamorfoza). Este primul model lansat de constructorul italian în noua eră, inaugurată prin fuziunea FCA – PSA și apariția gigantului Stellantis.
Tonale se vrea a fi un simbol pentru metamorfoza Alfa Romeo, care are în spate o istorie de peste un veac și un AND sportiv cu care puțini producători de automobile se pot lăuda și care se îndreaptă spre o nouă eră. Cei de la Alfa ne previn, în comunicatul de presă, că va urma o evoluție radicală, ilustrată chiar de apariția lui Tonale.
O apariție… ușor întârziată. Conceptul a fost prezentat în 2019, la Salonul de la Geneva, iar versiunea de serie a avut nevoie, iată, de trei ani pentru a fi definitivată.
Tonale este un model compact al cărui nume este inspirat de un pas din Alpi, situat nu departe de Pasul Stelvio, de la care a preluat numele celălalt SUV Alfa Romeo, poziționat în gamă peste Tonale.
Primul SUV electrificat de la Alfa Romeo are un look foarte apropiat de conceptul inițial, integrând limbajul de design cunoscut al mărcii, existent și la celelalte două modele, Stelvio și Giulia. Semnătura luminoasă este în format 3+3 (faruri Full LED Matrix), cu trimitere la modelele istorice, la fel ca și grila ”Scudetto”, reprezentativă pentru acest brand.
Tot la capitolul design merită remarcate capota, mai pronjată decât la modelele concurente, precum și renunțarea la camuflarea mânerelor de la ușile spate în montant, o soluție cu care Alfa Romeo aproape că ne obișnuise. Dimensiunile de gabarit sunt 4,53 metri lungime, 1,84 metri lățime și 1,6 metri înălțime. În funcție de versiunea de motorizare, portbagajul are volumul între 385 și 500 de litri.
Spiritul sportiv caracteristic brandului se regăsește și la interior, începând cu butonul de pornire amplasat pe volan, la fel ca la Ferrari. Instrumentarul de bord digital cu diagonala de 12,3 inch este completat de un display tactil central de 10,25 inch. Evident, compatibilitatea Apple CarPlay și Android Auto face parte din dotarea standard.
Motorizarea de 1,5 litri, în 4 cilindri VGT (turbină cu geometrie variabilă), are două versiuni de putere, de 130 CP și 160 CP, mild hibrid la 48V cu motor electric de 15 kW și 55 Nm. Transmisia este cu dublu ambreiaj și 7 trepte, iar tracțiunea, pe puntea anterioară.
Versiunea PHEV devoltă 275 CP, dispune de tracțiune integrală Q4 și este capabilă să accelereze 0-100 km/h în doar 6,2 secunde. Autonomia în regim electric este de până la 60 km.
Cea de-a patra motorizare este diesel de 130 CP.
Tonale se va produce în Italia, la uzina Giambattista Vico de la Pomigliano d’Arco, recent modernizată. Comezile se vor deschide în primăvară, cu o ediție inaugurală, denumită Speciale. Nu se cunosc încă prețurile, dar este de așteptat ca startul să fie undeva în jur de 35.000 de euro.
În premieră mondială, Tonale va beneficia de un certificat digital NFT bazat pe tehnologie blockchain. Astfel, acest NFT va păstra istoricul fiecărui exemplar, începând cu momentul achiziției, ceea ce ar trebui să aibă un efect benefic în privința valorii reziduale a mașinii.