De ce renunță producătorii auto la modelele de mici dimensiuni?
15.02.2022
        
Distribuie acest articol!   

Tot mai mulți constructori elimină din ofertă modelele din segmentele inferioare, de intrare în gamă, astfel încât automobilele de mici dimensiuni tind să devină o categorie pe cale de dispariție. Dar care este motivul acestei renunțări în bloc la modelele mini?

Cauza principală o constituie penuria de semiconductori, care i-a determinat pe constructori să favorizeze producția modelelor din clasele superioare, unde marja comercială este mai consistentă și, astfel, profitul este afectat mai puțin.

În a doilea rând, constructorii reclamă costurile imense și greu de anticipat pe care le presupune convertirea industriei auto la producția de automobile electrice. Un efort care îi determină să fie cât mai pragmatici în privința costurilor de producție, la momentul actual.

Cel mai recent exemplu, despre care am relatat deja, este cel de la Audi, unde cele mai mici modele, A1 și Q2, nu vor mai fi înlocuite prin lansarea de noi generații. Însă tendința constructorilor de a renunța la modelele mici nu este deloc de dată recentă!

Ecuația retabilității financiare în cazul unor astfel de modele a fost mereu una complicată. Din cauza marjelor mici, constructorii au încercat să salveze cât mai mult la capitolul cercetare – dezvoltare și, mai apoi, în procesul de producție. Este cazul colaborării dintre PSA și Toyota, pentru tripleta 108 / C1 / Aygo, sau al modelului mini Volkswagen Up, ”oferit” mărcilor Skoda și SEAT, în variantele Citigo, respectiv Mii, în versiuni cu modificări minore.

Apropo de aceste modele, Citroën C1, Peugeot 108, Volkswagen Up, Skoda Citigo și SEAT Mii se numără în prezent printre cele mai importante… dispariții de pe piață, din ultima perioadă!

Și totuși, există câteva modele mini care se bucură de un relativ succes! Ce-i drept, în versiune 100% electrică și avantajate de politica europeană de încurajare a acestui tip de propulsie. Vorbim de spre noile versiuni electrice Smart Fortwo și FIAT 500. Asta în timp ce alți producători mizează pe reinventarea acestui segment, prin lansarea unor declinări gen mini-crossover – vezi cazurile Suzuki Ignis și noua Toyota Aygo.

Indiferent de platforma sau propulsia utilizată, modelele de intrare în gamă traversează o perioadă extrem de dificilă. Deși ar putea constitui una dintre soluțiile inteligente pentru mobilitatea urbană a viitorului, în mod paradoxal fiscalitatea și costurile pe care le presupune electrificarea industriei auto pun viitorul segmentului mini sub un mare semn de întrebare.

Distribuie acest articol!