De o săptămână, conflictul din Ucraina face ravagii, iar finalul este departe a fi întrezărit. Între timp, efectele războiului se resimt tot mai puternic în plan economic. Industria auto se numără printre domeniile afectate.
Războiul din Ucraina ar putea afecta sectorul auto european, dar deocamdată nu se cunosc proporțiile. În timp ce analiști încearcă să descifreze consecințele pe termen lung, producătorii care au unități productive sau furnizori în zonele de conflict încep să resimtă efectele imediate asupra producției.
Efectele războiului sunt deja vizibile și în fabricile din Europa. În Germania, de pildă, producția Volkswagen va fi întreruptă pentru câteva zile la fabricile din Zwickau și Dresda. Motivul: printre altele, lipsesc seturile de cablaje electrice care sunt fabricate în Ucraina.
Aceasta înseamnă deja șomaj parțial pentru câteva mii de salariați. Președintele Grupului Volkswagen, Herbert Diess, a anunțat înființarea unui grup de lucru însărcinat cu evaluarea altor posibile consecințe, în special asupra relațiilor cu furnizorii.
Europa Centrală și de Est este o piață importantă pentru cel mai mare producător european de automobile. Anul trecut, toate mărcile Grupului Volkswagen au livrat în regiune aproape 660.000 de vehicule.
Zona este importantă nu doar ca piață de desfacere, ci și din perspectiva furnizorilor. Gigantul german are 49 de puncte de producție ale furnizorilor și producătorilor săi, în Rusia și Ucraina. Deocamdată, impactul conflictului ar fi limitat.
Un alt jucător important în regiune este Renault, care în 2008 a preluat aproape 25% din capitalul AvtoVaz, producătorul mărcii Lada. Un deceniu mai târziu, grupul francez devenea acționar majoritar.
Grupul Renault are, deci, motive temeinice să urmărească atent evenimentele care au loc în prezent pe teritoriul Ucrainei, dar și sancțiunile financiare la care este expusă Rusia.
La începutul anului trecut, când a anunțat planul Renaulution, președintele Luca de Meo a vorbit și despre relansarea legendei locale, Lada Niva. Renault a programat lansarea versiunii moderne în 2024, pe platforma celei de-a treia generații a Daciei Duster. Așa cum se prezintă lucrurile acum, acest proiect ar putea fi stopat brusc, la fel ca activitatea productivă în regiune.
Deja uzina Renault de la Moscova și-a întrerupt producția pentru o săptămână, începând de luni, din lipsă de piese. De asemenea, este de așteptat ca unitățile productive Avtovaz (Lada) să își reducă semnificativ ritmul, având în vedere că modelele asamblate depind până la 20% de o serie de elemente mecanice import.