S-au împlinit 20 de ani de la lansarea modelului Cayenne, primul SUV de la Porsche
18.06.2022
        
Distribuie acest articol!   

Ferry Porsche susținea, încă din 1989: „Dacă venim cu un model off-road construit conform standardelor noastre de calitate și cu emblema Porsche în față, oamenii îl vor cumpăra.” Avea dreptate. Din 2002, Cayenne a devenit rapid unul dintre pilonii succesului global pentru Porsche.

Decizia de a lansa în producție un astfel de model a avut nevoie de mult curaj din partea celor de la Porsche. Pentru simplul motiv că, la acea vreme, era aproape de neconceput ca un producător de modele sportive să producă SUV-uri!

A fost o decizie importantă, luată într-un moment în care compania traversa una dintre cele mai semnificative crize economice din istoria sa: era pe pierdere și livrase doar 23.060 de mașini în exercițiul financiar 1991/1992. Odată cu Boxster, lansat în 1996, Porsche a început să iasă din criză. Dar a devenit rapid clar pentru conducere că legendarul 911 și noul model cu motor central nu erau suficiente pentru un viitor sigur. Planurile pentru un „al treilea Porsche” au început să prindă contur, deși inițial fără o decizie fermă asupra segmentului.

La recomandarea organizației de vânzări din SUA, compania a optat pentru un vehicul off-road în locul unui MPV care era și el luat în calcul. Acest tip de vehicul era în trend în America de Nord, cea mai mare piață Porsche la acea vreme.

Ideea s-a concretizat în cele din urmă ca parte a unui proiect comun cu Volkswagen, numit „Colorado”, care a fost anunțat oficial în iunie 1998: Porsche Cayenne și Volkswagen Touareg vor împărți aceeași platformă. În ciuda arhitecturii identice, fiecare producător a folosit inițial propriile motoare și și-a dezvoltat propriile configurații de șasiu. Porsche a fost responsabilă pentru dezvoltarea platformei comune, în timp ce Volkswagen a contribuit cu expertiza de producție pentru volume mari.

În 1999, Porsche a decis să construiască noul model pe piața sa de origine, mai degrabă decât în străinătate, și a construit o nouă unitate de producție în Leipzig, care a fost deschisă oficial în august 2002. Omologul său de la Volkswagen, Touareg, a fost produs la uzina Volkswagen din Bratislava, Slovacia.

Atât prima, cât și cea de-a doua generație Cayenne au ieșit de pe linia de producție din Leipzig și, mai târziu, și din Osnabrück. Odată cu lansarea celei de-a treia generații, în 2017, Porsche a mutat toată producția Cayenne la Bratislava, pentru a crea capacitate suplimentară la Leipzig pentru sedanul sport Panamera și SUV-ul compact Macan.

Cayenne a contribuit mult la modelarea segmentului de SUV-uri sportive, în ultimii 20 de ani. Odată cu introducerea celui de-al treilea Cayenne în 2017, Porsche și-a luat rămas bun de la motorul diesel și s-a concentrat în schimb pe dezvoltarea ulterioară a tehnologiei plug-in hybrid. O altă etapă importantă a fost lansarea și mai sportivului Cayenne Coupé, cu o linie a plafonului plonjată accentuat, precum cea a lui 911, în primăvara anului 2019.

La scurt timp după premiera sa mondială la Salonul Auto de la Paris, în septembrie 2002, Cayenne a devenit un succes mondial și a depășit imediat așteptările de vânzări. Inițial, era prevăzut ca 25.000 de exemple să fie livrate în fiecare an. În cei opt ani de model ai primei generații, au fost vândute 276.652 de mașini – puțin sub 35.000 de vehicule pe an. Exemplarul Cayenne cu numărul un milion, acum deja în cărțile de istorie, a ieșit de pe linia de producție în vara anului 2020. În 2021, au fost livrate peste 80.000 de exemplare.

Sursa: comunicat de presă Porsche

Distribuie acest articol!