Primul BMW M din istorie este de vânzare
29.11.2025
        
Distribuie acest articol!   

Un automobil unic, reprezentând începuturile diviziei Motorsport de la BMW, revine pe piața mașinilor de colecție. Primul BMW M din istorie a fost scos la vânzare de compania britanică Dylan Miles, specializată în tranzacții cu automobile de colecție.

Dezvoltată în 1972 și testată de Hans Stuck și Harald Menzel, această mașină s-ar putea reîntoarce în colecția oficială BMW, consolidând moștenirea sportivă a constructorului bavarez.

În zilele noastre, deținerea unui BMW M este un privilegiu. Dar achiziționarea primului M este ceva de-a dreptul excepțional. Iar șasiul 3.0 CSL E9/R1 este un adevărat pionier al prezenței BMW în motorsport.

Cu mult înainte de M1, care a fost oficial primul BMW M de serie, un alt model purta deja ADN-ul motorsportului, în mod oarecum neoficial. Creat în 1972, pentru competiții, modelul 3.0 CSL a simbolizat ambiția sportivă a mărcii și a marcat primul proiect real al diviziei M, aflată pe atunci la început de drum. Șasiul E9/R1 ocupă un loc special în această poveste, fiind primul prototip de dezvoltare al programului.

Acest BMW CSL de pre-producție, unul dintre cele doar 21 de exemplare construite, a fost testat intens de doi piloți renumiți, Hans Stuck și Harald Menzel, de-a lungul iernii anului 1972. Circuitele Paul Ricard și Hockenheim au servit drept terenuri de testare pentru setările șasiului, dezvoltările mecanice și studiile aerodinamice inițiale. De asemenea, mașina a servit drept prototip pentru celebrul kit Batmobile. Introdus în 1973, a contribuit la conturarea siluetei emblematice CSL.

Sub capotă, această piesă istorică găzduiește un motor M30 de 3,5 litri cu 6 cilindri în linie. Este derivat din motorul care avea să propulseze mașinile CSL de 3,5 litri care concurau în IMSA, începând din 1975. Cu aproximativ 400 CP, propulsorul are o sonoritate caracteristică prototipurilor din acea epocă.

Deși nu a câștigat niciun titlu major, șasiul E9/R1 și-a dovedit totuși capacitățile pe pistă. S-a remarcat la Nürburgring, cu mai multe victorii, înainte de a fi transferat în Statele Unite, pentru a se alătura echipei Hurtig Team Libra. A început o nouă carieră în IMSA, în 1974. Performanța sa pe circuitele americane a fost cu adevărat impresionantă și a convins BMW să lanseze o campanie oficială IMSA, în anul următor.

De-a lungul anilor, și-a păstrat schema de culori originală, una dintre cele mai emblematice din istoria motorsportului. Spre deosebire de multe alte mașini de uzină, nu a fost niciodată distrusă sau modificată semnificativ. Autenticitatea sa sporită și modernizările succesive o fac să fie în prezent un exemplar de-a dreptul unic.

Această singularitate explică de ce chiar producătorul german ar putea fi interesat de această vânzare orchestrată de specialistul londonez Dylan Miles. În cele din urmă, revenirea primului M din istorie în colecția oficială BMW ar fi un simbol puternic pentru un producător care își cultivă cu atenție moștenirea sportivă.

Distribuie acest articol!