Butoanele clasice, mai sigure decât ecranele tactile
24.08.2022
        
Distribuie acest articol!   

Ecranele de la bordul automobilelor moderne continuă să crească în dimensiuni și să devină, de la o generație la alta, tot mai cuprinzătoare. În paralel cu această tendință, mai toate echipele de proiectare renunță la butoanele și comutatoarele fizice.

Spre dezamăgirea stiliștilor și în totală contradicție cu tendințele la modă din design, se pare că vechile comenzi clasice își păstrează superioritatea, ce puțin din punct de vedere al siguranței.

O demonstrează un experiment realizat recent, în Suedia, ale cărui rezultate le dă câștig de cauză celor alergici la aglomerarea de touchscreen-uri de pe modelele noi. Realizat de publicația auto Vi Bilägare, testul relevă faptul că vechile butoane fizice sunt mai ușor de utilizat, comparativ cu noile comenzi virtuale.

După ce Tesla Model S a dat tonul, în 2011, întreaga industrie auto s-a grăbit să preia ergonomia inedită inaugurată de limuzina electrică americană. Așa se face că, în prezent, indiferent de modelul cumpărat, pe consola centrală clientul va regăsi un ecran tactil cât mai mare, care concentrează principalele comenzi pentru dotările de confort și infotainment ale mașinii.

Și chiar dacă clienții par să iubească aceste ecrane tactile în stil futurist, ergonomia comenzilor virtuale le dă deseori bătăi de cap. De altfel au devenit antologice problemele cu care s-au confruntat  recent clienții Grupului Volkswagen, la noile modele compacte (Golf, A3, Leon, Octavia), la nivelul noii interfețe digitale.

Și sunt tot mai frecvente plângerile consumatorilor, referitoare la complexitatea acestor sisteme adesea neintuitive. Iar conform studiului realizat de jurnaliştii suedezi de la Vi Bilägare, eficienţa mai scăzută a controalelor virtuale, în comparaţie cu butoanele fizice este dovedită.

Vi Bilägare a realizat în această vară un test aprofundat, care a vizat sistemul HMI (Human-Machine Interface / interfața om-mașină) pe un total de 12 modele de automobile. Suedezii au pus sub lupă 11 noutăți majore ale pieței auto actuale, modele reprezentative, precum Volkswagen ID.3, Dacia Sandero, Tesla Model 3, BMW iX, Seat Leon, MG Marvel R, Volvo XC40, Hyundai Ioniq5, Mercedes GLB, Nissan Qashqai și Subaru Outback.

La fiecare, șoferul a trebuit să activeze încălzirea în scaune, să crească temperatura interioară cu două grade, să activeze degivrarea parbrizului, să schimbe postul de radio, să reseteze computerul de bord și să scadă luminozitatea tabloului de bord.

Timpul pentru efectuarea tuturor acestor operațiuni a fost măsurat și comparat cu cel necesar pentru a face aceleași operațiuni într-un Volvo V70 din 2005, fără nici un ecrane tactil de generație nouă la bord.

Iar rezultatele vorbesc de la sine. La vechiul Volvo a fost nevoie de doar 10 secunde pentru a face toate acestea. Spre deosebire de 13,7 secunde la XC40, 25,7 secunde la ID.3 sau 23,5 secunde la Model 3. Cele mai complicate au fost comenzile de la BMW iX (30,4 secunde) și mai ales MG Marvel R (44,9 secunde).

Prin urmare, tehnologia de ultimă generație nu implică automat și ușurarea vieții celui de la volan. Iar de la comenzile intutive la cele inutile, distanța este uneori de… doar un buton!

Credit foto: Glenn Lindberg/Vi Bilägare

Distribuie acest articol!