Sunt automobilele electrice apanajul clienților bogați?
02.11.2022
        
Distribuie acest articol!   

Prețurile automobilelor electrice rămân foarte ridicate, deseori chiar inabordabile pentru clasa medie, în ciuda primelor cu care statele europene încearcă să încurajeze achiziția. Se pare că acest fenomen va fi unul de durată în Europa.

Așadar, iată o întrebare care în contextul dat stârnește controverse: sunt mașinile electrice destinate doar păturii bogate?

La prețuri uneori chiar duble față de versiunile termice, mașinile electrice rămân, pentru o mare parte a șoferilor, adevărate produse de lux. O stare de fapt pe care directorii constructorilor europeni nu o neagă, ba chiar își asumă această politică de prețuri elitistă pentru versiunile electrice. Și atunci… când va deveni mașina electrică accesibilă în Europa?

Studiind prețurile ofertelor electrice de pe piața europeană, este imposibil să nu remarci politica de prețuri aplicată de diferiți producători europeni. Cu nivel de echipare și finisaje echivalente, o versiune electrică este, în multe cazuri, cu 6.000 până la 10.000 de euro mai scumpă decât una termică. Cum explică reprezentanții constructorilor aceste diferențe?

„Suntem încă într-o fază de descoperire tehnologică, timp în care, prin definiție, produsele noi sunt scumpe. Astăzi, persoanele privilegiate, care au posibilități financiare, un garaj și o stație de încărcare acasă, își pot permite un vehicul electric. Este incorect din punct de vedere politic să afirmi așa ceva, dar acesta este adevărul”.

Luca de Meo, CEO Renault

Acesta este adevărul gol-goluț, care ne lasă să înțelegem că mașinile electrice vor continua să fie scumpe și în următorii ani, chiar în următorul deceniu. Chiar dacă dacă directorii se străduiesc să asigure marea masă că va veni și „democratizarea mașinii electrice”, același adevăr ne demonstrează că producătorii europeni nu au de ce să se grăbească cu scăderea prețurilor.

Cu toate acestea, automobilul electric devine din ce în ce mai abordabil. Este suficient să privim evoluția vânzărilor de vehicule electrificate, care continuă să doboare recorduri.

Și totuși, de ce continuă să fie mașinile electrice atât de scumpe? Pur și simplu pentru că deciziile luate de statele europene cu privire la interzicerea motoarelor termice nu sunt deloc pe placul producătorilor. Mulți se consideră chiar trădați sau ignorați de autoritățile publice.

Marile nume din industria auto se văd nevoite să producă modele electrice, ceea ce presupune investiții colosale în această direcție. Acesta este motivul pentru care prețurile vor continua să fie atât de mari, în următorii ani. Constructorii transferă costul investițiilor costisitoare, pe care le implică tranziția la electromobilitate, în prețurile noilor modele electrice.

În opinia constructorilor, statele europene sunt cele cărora le revine misiunea de a-și asuma nemulțumirea socială cu privire la aceste tarife. A spus-o foarte clar Carlos Tavares, președintele Stellantis: „electricitatea a fost energia aleasă de politicieni, nu de constructori”.

Drept urmare, constructorii consideră că nu au de ce să scadă prețurile, o pasivitate suficientă pentru a face automobilul electric inaccesibil pentru o lungă perioadă de timp. Totuși, subiectul nu este nou. Încă din 2019, Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) indica într-un studiu corelația dintre electrificare și PIB, în sensul că cele mai bogate țări din Europa erau cele în care s-au vândut cele mai multe mașini electrice – Norvegia, Suedia, Olanda, Germania. La polul opus, țările europene mai puțin bogate au fost cele în care mașinile electrice s-au vândut cel mai puțin. Studiul realizat în 2019 mai evidenția că un Renault Zoé era de două ori mai scump decât un Renault Clio. Ce-i drept, nu vorbim neapărat de aceleași performanțe, ci doar de aceleași dimensiuni.

Trei ani mai târziu, situația nu s-a schimbat. A devenit chiar mai dificilă, din cauza pandemiei și a inflației cu care se confruntă Europa, ambele crize având un impact sever asupra puterii de cumpărare. Prin urmare, diferența dintre prețul vehiculelor electrice și puterea de cumpărare s-a mărit și mai mult.

Rămâne automobilul electric, așadar, un produs destinat cu precădere clientelei înstărite? Nu neapărat. Recentul asalt al constructorilor asiatici în Europa redefinește concurența, din perspectiva prețurilor.

Acești constructori, deseori subvenționați de statele lor de proveniență, oferă prețuri competitive. O fac fără vreun compromis la finisajele si dotările oferite, iar majoritatea dintre ei au o vastă experiență în materie de electromobilitate. În concluzie, sunt concurenți redutabili pentru producătorii europeni!

Suntem pe cale să asistăm la o răsturnare de situație spectaculoasă și la o bătălie comercială acerbă, pe piața auto europeană. Ceea ce ar putea forța mâna producătorilor autohtoni în privința prețurilor.

Un alt exemplu care demonstrează că automobilele electrice nu sunt, totuși, apanajul celor cu dare de mână, îl constituie modelele entry-level. Cel mai bun exemplu în acest sens este, probabil, Dacia Spring, ale cărui vânzări au crescut cu 570% în prima jumătate a anului 2022.

Distribuie acest articol!