După mai bine de un secol de prezență în Europa, General Motors s-a retras de pe această piață în 2017, prin vânzarea subsidiarei Opel/Vauxhall Grupului PSA. Grupul american a decis acum să revină în curând pe Bătrânul Continent, iar condițiile în care o va face devin din ce în ce mai clare.
Istoria prezenței General Motors în Europa nu a fost lipsită de turbulențe.
Primul grup american producător de automobile a fost, la începutul secolului al XX-lea, unul dintre primii constructori străini prezenți pe Bătrânul Continent. Mai întâi importate, frumoasele mașini americane au fost mai apoi produse local, în Elveția. Primul Buick european cu 8 cilindri părăsea fabrica din Bienne pe 5 februarie 1936.
În anii următori au fost produse automobile sub mărcile Chevrolet, Oldsmobile, La Salle și Cadillac. Însă General Motors este și Opel, care în 1929 a devenit filiala europeană oficială a grupului. Fabrica s-a închis în 1972, iar activitatea General Motors în Europa s-a limitat atunci la distribuția de Opel și Vauxhall.
Mai recent, o altă marcă istorică revenea pe continentul nostru: Chevrolet. După achiziția filialelor europene ale Daewoo Motors, în 2002, General Motors a relansat marca Chevrolet pentru Europa, în 2005. La acea vreme, acest brand era asociat mai degrabă cu sportivele Camaro și Corvette. Însă, deși distribuia deja Opel pe Bătrânul Continent, GM a decis să își dubleze oferta generalistă cu Chevrolet. A fost o mișcare surprinzătoare, mai ales că primele modele au fost dezvoltate pe vechile platforme Daewoo și nu aveau o poziționare foarte clară.
Cu o cotă de piață de doar 1% în Europa, GM a abandonat treptat marca Chevrolet pe Bătrânul Continent. La rândul său, brandul Opel, aflat la acea vreme deja în mare dificultate, a trebuit să facă față și concurenței interne.
General Motors a preferat să se concentreze pe piețele est-europene, precum Rusia, Ucraina sau Polonia, țări în care marca Daewoo, apoi Chevrolet, se bucura de o bună reputație, iar gama de la acea vreme număra multe modele, de la micul Spark la spectaculoasa Corvette și de la sedanul Malibu la monovolumul Orlando.
Din păcate, Chevrolet a părăsit complet Europa în 2016. Un an mai târziu, GM a vândut ultimele sale mărci europene, Opel și Vauxhall, către grupul francez PSA, punând astfel capăt unei prezențe de peste un secol în Europa.
În urmă cu câteva luni, gigantul american a surprins din nou, când a anunțat că… revine în Europa! Iar acum încep să apară și detaliile acestui comeback. Modelele distribuite aici vor fi exclusiv electrice.
Cu un birou de proiectare în Marea Britanie și un centru de inovare în Irlanda, GM nu începe tocmai de la zero. Americanii l-au numit pe francezul Ludovic Basset șef al operațiunilor europene, cu sediul la Bruxelles. O localizare cheie pentru a face auzite interesele General Motors la Comisia Europeană și pentru a pregăti terenul pentru revenirea Chevrolet și Cadillac.
Desigur, mai sunt numeroase detalii de stabilit, însă un lucru este cert: General Motors revine în curând în Europa!