De ce automobilele electrice chinezești sunt mai scumpe în Europa?
22.07.2023
        
Distribuie acest articol!   

Chiar dacă, în comparație cu cele occidentale, automobilele „made in China” sunt în general mai accesibile, când e să comparăm prețurile cu cele la care sunt vândute acasă la ele, în China, diferențele sunt surprinzător de mari.

În China, de pildă, un model 100% electric ”de oraș”, adică din clasa super-mini, poate fi găsit chiar și la mai puțin de 10.000 de euro. În mod firesc, se pune întrebarea de ce același model costă aproape dublu în Europa?

Prețul Daciei Spring a crescut foarte mult de la lansarea sa pe Bătrânul Continent, în 2020. Dar chiar și așa, cu un preț de start care gravitează în jurul valorii de 18.000 de euro (fără bonusurile ecologice), rămâne cea mai ieftină mașină electrică nouă de pe piață.

Doar că în comparație cu versiunea sa din China, Renault City K-ZE, Dacia Spring este mult mai scumpă. La momentul lansării în China, un City K-ZE pleca de la mai puțin de 8.000 de euro.

Un alt exemplu: Byd Seagull, un nou microcar care a făcut furori recent, la Salonul Auto de la Shanghai, cu designul său modern și tehnologia avansată, costă mai puțin de 10.000 de euro în China. Același Byd Seagull va ajunge curând în Europa la un preț estimat la dublu comparativ cu cel din China.

De ce costă atât de mult aceste mici mașini electrice aduse din China, odată ce ajung în Europa? La prima vedere am fi tentați să credem că producătorii speculează potențialul pieței de aici, dar nu acesta este motivul. Mai exact spus, nu este singurul motiv!

În primul rând, trebuie știut că industria chineză își susține masiv constructorii, din punct de vedere fiscal. În Europa, guvernele oferă bonusuri ecologice cumpărătorilor, în timp ce în China ajutoarele guvernamentale sunt acordate mai degrabă constructorilor, înainte de momentul vânzării. Așa se face că prețul din China este mai mic, deoarece include acest ajutor de stat.

Apoi, prețul din Europa include costurile de transport, logistică și diverse taxe de import, cu un total care poate fi de ordinul câtorva mii de euro. De asemenea, costurile de distribuție sunt în jur de 2.000 de euro per vehicul. 

Nu în ultimul rând, trebuie adăugate costurile de adaptare a modelului la standardele europene. Este vorba de instalarea de echipamente și dotări de securitate, care sunt obligatorii pe piața UE, dar nu și în China.

La final se adaugă marja comercială și astfel se obține prețul „european”. Desigur, sunt și excepții, precum SUV-ul MG4, al cărui preț de start este cu mult sub cel al concurenței europene. În general, însă, prețurile de pe piața europeană sunt mai mari, iar diferența este justificată.

Distribuie acest articol!