Preistoria automobilului începe cu acest triciclu pe aburi creat de inginerul militar Nicolas Joseph Cugnot (1725-1804). Capabil să se deplaseze fără să folosească tracțiunea animală și conceput pentru a fi utilizat de armata franceză, celebrul Fardier de Cugnot devenea, în 1770, primul automobil din istorie.
Schițe ale altora care și-au imaginat cum ar trebui să arate un automobil au apărut cu mult timp înainte de ”mașina” lui Cugnot și poartă semnături celebre, precum Leonardo da Vinci sau Isaac Newton. Însă acest triciclu este considerat ca fiind primul automobil din istorie. Și asta în ciuda faptului că… nu a mai apucat să fie utilizat în scopul pentru care a fost creat!
Este, de fapt, un tractor militar propulsat de un motor pe aburi, conceput pentru a fi folosit la transportul pieselor grele de artilerie. Motorul și boilerul imens din cupru erau montate în partea din față. Vehicului se putea deplasa atât înainte, cât și înapoi, iar pentru o bună funcționare, trebuia să ia câte o ”pauză tehnică” la fiecare 15 minute, pentru realimentarea cu apă și generarea de aburi.
Direcția era controlată cu ajutorul unui ghidon. Putea transporta o sarcină de 5 tone, cu viteza de 4 km/h. Fragilitatea cazanului, manevrabilitatea limitată și lipsa unui dispozitiv de frânare al fost principalele impedimente în dezvoltarea acestui tractor.
De altfel, atunci când a fost ”pus la lucru”, la Vanves, s-a izbit de un zid, un incident care avea să rămână în anale drept primul accident rutier. A însemnat și sfârșitul poveștii acestui tractor. Nu a fost, însă, nici pe departe un final pentru vehiculele propulsate de forța aburului!
AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro