Volkswagen Käfer (1938). Mașina poporului
29.10.2024
        
Distribuie acest articol!   

La originea celebrului Käfer a stat ideea automobilului pentru toți. Modelul a avut o carieră excepțională, întinsă pe durata mai multor decenii și totalizând milioane de exemplare vândute peste tot în lume. Reinterpretarea modernă, apărută la granița dintre milenii și denumită New Beetle, a fost, oarecum paradoxal, un produs de… lifestyle! Vremurile erau însă cu totul altele, iar succesul clasicei broscuțe nu s-a mai repetat.

Legendarul Volkswagen Käfer – sau Beetle / Coccinelle / Broscuța – a rămas în istoria automobilului prin conceptul pe care l-a introdus, acela de vehicul popular, care de altfel a și dat numele mărcii căreia i-a aparținut. Și încă un paradox: umilul automobil al poporului a constituit punctul de plecare pentru unul dintre cele mai populare modele sportive din istoria automobilului, Porsche 911.

Istoria mărcii Volkswagen a început, practic, cu Käfer, automobilul accesibil pe care partidul național-socialist și l-a dorit, într-o epocă în care un astfel de produs era încă un lux pentru clasa de mijloc. Dezvoltarea proiectului a început în 1934, când, la inițiativa guvernului, asociația industriei germane de automobile i-a cerut lui Ferdinand Porsche să proiecteze și să construiască o „mașină a poporului” (Volkswagen), germană.

În 1936, guvernul Reich-ului a decis să construiască o fabrică pentru Volkswagen, pe care același Ferdinand Porsche trebuia să o planifice, și un oraș pentru a găzdui personalul fabricii, KdF-Stadt, ce ulterior avea să se transforme în ceea ce astăzi știm că este Wolfsburg, orașul care găzduiește principala unitate productivă a constructorului german. Foarte puține exemplare au fost produse în perioada interbelică, iar izbucnirea cel de-al Doilea Război Mondial și trecerea la producția de război au dus la suspendarea proiectului.

Producția de mare serie a debutat cu adevărat abia la finele anului 1945, cu o comandă lansată de administrația militară britanică. Au urmat aproape șase decenii de producție, în 1972 depășind recordul stabilit de Ford Model T, în 1927, ca cel mai vândut model, cu peste 15 milioane de exemplare. A deținut acest record timp de 25 de ani, până când a fost depășit de Toyota Corolla, în 1997. Ultimul exemplar a fost produs în 2003, în Mexic. Cu peste 21,5 milioane de exemplare produse în numeroase versiuni de finisare și motorizare, a intrat în istoria industriei auto ca mașina poporului, al doilea cel mai bine vândut model din toate timpurile și un simbol al industriei auto din secolul trecut.


AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro

Distribuie acest articol!