Producătorii chinezi de automobile își continuă ascensiunea la nivel global. Deși au ajuns să acopere o treime din piață, niciun brand din această țară nu a reușit deocamdată să pătrundă în Top 10 mondial, unul dominat de numele consacrate.
Noua ofensivă a chinezilor este unul dintre cele mai dezbătute subiecte ale momentului, în industria auto la nivel global. După o primă tentativă sortită eșecului, din cauza problemelor de calitate și de siguranță, iată-i acum revenind, cu temele mult mai bine făcute.
Le-a luat ceva timp să dezvolte modele fiabile, dar de data aceasta produsele lor par mult mai bine croite pe cerințele de export, în special în țările occidentale. Mașinile lor nu mai sunt niște copii nereușite ale modelelor consacrate, al căror unic argument este prețul.
Maturitatea pieței auto chineze a făcut posibilă, în ultimii ani, apariția unor jucători proprii, cu oferte consistente, eligibile pentru piețele internaționale.
În Europa, de exemplu, nu mai sunt nici pe departe vremurile lui Landwind X6, importat pe la mijlocul anilor 2000. În prezent sunt peste zece mărci chineze care au investit sau au în plan construirea unor fabrici noi pe Bătrânul Continent.
La nivel mondial, în prima jumătate a anului, s-au vândut 42,43 milioane de automobile produse de branduri originare din China, în creștere cu 11% față de 2022. Cota lor de piață este acum de 31% – autoturisme și vehicule utilitare ușoare la un loc.
China este, așadar, cu mult înaintea unor țări cu tradiție, însă dacă ne uităm pe clasamentul producătorilor, niciun grup chinez nu este în Top 10. Toyota este în continuare lider, cu o cotă de piață de 12%, urmată de eternul rival Grupul Volkswagen (9,6%) și de Hyundai-Kia (7,9%), primul nume asiatic din acest top.
Top 10 mondial – producători (cote de piață)
1. Toyota 12%
2. Volkswagen 9,6%
3. Hyundai-Kia 7,9%
4. Stellantis 7,3%
5. Renault-Nissan 6,7%
6. General Motors 6,5%
7. Ford 4,7%
8. Honda 4,3%
9. Suzuki 3,4%
10. Mercedes-Benz 3,1%
În acest context este interesant de văzut care e situația pe piața auto din China. Acolo tendințele s-au schimbat foarte mult în ultimii ani. Deși nicio marcă națională nu era pe podium în urmă cu un deceniu, creșterea acestora din ultimii ani împinge treptat producătorii europeni, americani și asiatici consacrați spre partea de jos a clasamentului. Volkswagen (asociat cu FAW și SAIC) și General Motors se luptă la greu cu BYD, Changan și Geely, în Top 5 și doar Toyota și Honda se mai numără printre producătorii străini rămași în Top 10 din China!
Top 10 China – producători (cote de piață)
1. Volkswagen 10,2%
2. BYD 9,5%
3. General Motors 7,3%
4. Changan 7,1%
5. Geely 6,2%
6. Toyota 6,1%
7. Cherry 5,4%
8. SAIC 4,1%
9., Honda 3,9%
10. Greatwall 3,9%