După trei ani dificili, marcați de pandemie și de probleme în aprovizionarea cu componente electronice, piața auto europeană își revine. În prima jumătate a anului a crescut cu 17,6%, la puțin peste 6,5 milioane de automobile livrate.
Anul 2023 vine și cu câteva surprize, ca de pildă ocupantele podiumului în topul european al celor mai vândute modele din primul semestru.
În cadrul pieței europene, care include 31 de țări (cele 27 de țări ale Uniunii Europene plus Islanda, Norvegia, Regatul Unit și Elveția), diferențele sunt totuși semnificative. Astfel, în timp ce țări precum Spania și Italia au înregistrat creșteri consistente (+24%, respectiv +22,8%), Ungaria a înregistrat o scădere (-1,6%).
Contrastele sunt și mai mari în cazul mașinilor electrice. În medie acestea reprezintă 15,1% din vânzările de pe piața europeană, însă diferențele dintre Norvegia (83%) și Polonia (4%) sunt ca de la cer la pământ! La fel, 74% dintre bulgari au optat pentru motorizarea pe benzină, în timp ce jumătate dintre ciprioți (48,5%) au achiziționat un hibrid.
O altă surpriză o constituie detronarea liderului de necontestat al ultimelor decenii, compacta Volkswagen Golf. Vânzările actualei generații, a opta, au scăzut dramatic în prima jumătate a anului 2023, retrogradând regina de odinioară până pe un modest loc 16!
Coroana a fost preluată de un model american ”naturalizat” în patria lui Volkswagen, având în vedere că în prezent exemplarele Tesla Model Y livrate în Europa sunt asamblate la noua fabrică de lângă Berlin. Ascensiunea acestui SUV 100% electric este logică, având în vedere că vorbim de cel mai bine vândut model din lume, care oferă un raport performanță/preț de-a dreptul imbatabil.
Și celelalte modele care completează acest podium stârnesc uimire. Imediat în spatele lui Tesla regăsim două nume populare pe continent: Dacia Sandero și Opel/Vauxhall Corsa. Explicația? Descurajată probabil de creşterea nestăvilită a preţurilor, piaţa europeană se îndreaptă din ce în ce mai mult spre segmentele inferioare. Astfel, opt din primele zece modele în topul înmatriculărilor europene din acest an aparțin segmentelor A și B, ale turismelor și SUV-urilor de oraș.
În fine, topurile naționale diferă de la o țară la alta și țin, evident, și de posibilitățile financiare. În Suedia, după ce zeci de ani Volvo a fost liderul național, acum locul acestuia a fost luat de Tesla, cu Model Y.
Totuși, câteva modele de succes reușesc să convingă peste tot, fiind pe punctul de a se număra printre cele mai bine vândute în fiecare dintre țări. Acestea sunt Dacia Sandero, Fiat 500, Hyundai Tucson, Tesla Model Y, Toyota Yaris, Volkswagen Golf și Volkswagen T-Roc.
Top modele auto livrate în Europa, în primul semestru din 2023
- 1. Tesla Model Y 108.590
- 2. Dacia Sandero 95.022
- 3. Opel/Vauxhall Corsa 80.005
- 4. Volkswagen T-Roc 78.682
- 5. Peugeot 208 71.322
- 6. Fiat 500 65.181
- 7. Ford Puma 65.072
- 8. Renault Clio 64.378
- 9. Hyundai Tucson 63.431
- 10. Toyota Yaris 62.018
- 11. Mini 56.900
- 12. Nissan Qashqai 54.576
- 13. Toyota Yaris Cross 52.838
- 14. Peugeot 2008 52.155
- 15. Volkswagen Golf 52.081
- 16. Volkswagen Tiguan 50.104
- 17. Dacia Duster 46.974
- 18. Citroën C3 44.513
- 19. Kia Sportage 42.689
- 20. Skoda Octavia 42.321
- 21. Renault Captur 41.623
- 22. Peugeot 3008 41.530
- 23. Volkswagen Polo 39.510
- 24. Opel/Vauxhall Mokka 36.643
- 25. Fiat Panda 36.372
- 26. Volkswagen ID.4/ID.5 35.414
- 27. Toyota Corolla 34.185
- 28. Audi Q3 31.855
- 29. BMW X1 31.152
- 30. Volkswagen T-Cross 30.887