ID. GTI Concept. Primul hot hatch Volkswagen electric
16.09.2023
        
Distribuie acest articol!   

Volkswagen a prezentat recent, la Salonul Auto de la München, primul model GTI electric din istoria sa. Deocamdată este doar un concept, care se bazează pe… un alt concept, ID. 2 ALL, dezvăluit la începutul anului.

Reinterpretarea modernă, în ton cu tendințele actuale de electrificare, vine la aproape 48 de ani după premiera mondială a primului Golf GTI, în 1975.

Volkswagen confirmă astfel intenția de a transpune experiența și senzațiile oferite de un GTI, pe un model electric compact. Sau, altfel spus, anunță elecrificarea modelelor de performanță reunite sub emblema GTI.

Chiar dacă plăcerea schimbării treptelor de pe o mașină termică a dispărut, inginerii au încercat totuși să păstreze cât mai bine senzațiile tipice oferite de un GTI. Pentru asta, pe lângă tracțiunea față, viitoarea ”ghiulea” va avea mulți cai putere sub capotă (încă nu s-a anunțat oficial câți), dar mai ales avantajul cuplului instant oferit de motorul electric.

Conceptul, ca și generația actuală a legendarului Golf GTI, este echipat cu un diferențial cu blocare electronică. O premieră la un model electric.

I de la injecție. I de la inteligență
Inițial, litera I din acronimul GTI venea de la injecție, însă în noul context ea capătă un nou sens și vine acum de la inteligență. Schimbarea va avea „acoperire” la versiunea de serie de un sistem de management inteligent al comportamentului dinamic, cu o transmisie ultra-eficientă.

Volkswagen vrea să facă experiența de condus personalizabilă. Prin „GTI Experience Control”, prezent sub forma unui buton pe consola centrală, șoferul poate schimba din mers numeroși parametri: transmisia, comportamentul rutier, direcția, sunetul și chiar punctele de schimbare simulate, pentru a retrăi experiența GTI chiar și în era electrică. De la concurență, doar Abarth 500e, cel mai recent model sport italian 100% electric, oferă o experiență similară, prin integrarea unui subwoofer sub podea, pentru a imita sunetul de motor termic.

„ADN-ul lui GTI face parte din era electrică: la fel de sportiv, emblematic, avansat tehnologic și accesibil. Cu toate acestea, este reinterpretat pentru viitor: electric, complet conectat și extrem de emoțional. Plăcerea de a conduce și durabilitatea merg mână în mână. Acesta este viitorul GTI, pentru brandul nostru, pentru fani. Acest model este o parte integrantă a ofensivei noastre electrice. O mașină sport Volkswagen adaptată vieții de zi cu zi pentru era electrică: 100% electrică, 100% emoție”.

Thomas Schäfer, președintele Volkswagen

Primul Volkswagen GTI electric se va baza pe ID.2 din punct de vedere al designului, un model accesibil, planificat să apară pe piață în 2025. Un an mai târziu ar urma să își facă debutul și ID.2 GTI.

Ca la oricare GTI, nu vor lipsi elementele de personalizare vizuală, existente de altfel și pe concept. Grila, de exemplu, are un chenar roșu sportiv, cu inscripția GTI sub banda LED caracteristică celor mai recente modele electrice de la Volkswagen. Partea inferioară a parașocului are design în formă de fagure. Stopurile sunt inspirate de conceptul ID. 2 ALL, cu motivul pătratului dublu „plutitor”.

Conceptul ID. GTI măsoară 4,10 metri lungime, 1,49 metri înălțime și 1,84 metri lățime. Ampatamentul este destul de mare pentru categoria sa: 2,60 metri. Aspectul de mică „bombă pe roți” este accentuat de spatele compact cu spoiler și de jantele mari din aliaj, de 20 de inchi.

Volumul portbagajului este deosebit de generos: 490 de litri și poate fi extins până la 1.330 de litri, cu bancheta spate rabatată.

Înăuntru, stilul GTI este omniprezent. Scaunele sport au tapițeria într-o reinterpretare a clasicului model scoțian. Volanul are design cu trei spițe, iar un buton „Power up” cu textura preluată de la mingile de golf evocă farmecul vechilor schimbătoare de viteze.

Pe bord, alături de display-ul din dreptul șoferului, există un ecran central uriaș, de 12,9 inchi. Un „mod GTI” permite activarea iluminatului ambiental specific, cu totul în tonuri de roșu.

La fel ca ID.2 ALL, și această versiune sport va folosi aceeași platformă MEB-Entry. În ceea ce privește motoarele electrice disponibile și capacitatea acumulatorului, Volkswagen nu a furnizat încă cifre.

Distribuie acest articol!