În ultimele săptămâni, vânzările de modele electrice la Volkswagen au scăzut cu aproape 50% în Europa. Ce se întâmplă?
Trecerea la propulsia electrică nu este un proces tocmai simplu pentru Volkswagen! După o lansare cu poticneli pentru ID.3, în prezent producătorul german nu a atins nivelul scontat la vânzări, deși are deja o gamă consistentă de modele electrice.
Mari speranțe sunt puse în mult așteptatul ID.2, model planificat să intre pe piață în 2025. Reamintim, acest model ar urma să aibă un preț de bază sub 25.000 de euro.
Dar până atunci, chiar dacă pentru moment Volkswagen ID.3 și ID.4 se descurcă destul de bine din punct de vedere comercial, per total nivelul vânzărilor în cazul modelelor electrice rămâne sub prognozele inițiale. În aceste condiții, constructorul se vede forțat să își ajusteze în sens negativ ritmul producției.
Concurența este acerbă, în special din partea Tesla, cu Model 3 și Model Y, dar și producătorii chinezi recuperează cu pași repezi. Până la un moment dat, constructorul german a avut motive de optimism, cu aproape 532.000 de unități electrice vândute în întreaga lume în primele trei trimestre din 2023. În comparație cu cele 366.000 de unități livrate în aceeași perioadă din anul precedent, creșterea este impresionantă.
Însă nivelul comenzilor din ultimele luni este cel puțin îngrijorător. La începutul anului, registrul de comenzi previziona un volum de 300.000 de vehicule, dar cifra a scăzut rapid la doar 150.000 de unități. Acest declin a fost deosebit de puternic în Germania, unde comenzile au scăzut cu 60%. Franța și Italia sunt celelalte piețe europene majore care au contribuit la această scădere brutală a vânzărilor.
Managerii de la Volkswagen arată cu degetul în mai multe direcții, pentru a explica această situație delicată. În primul rând, este evocată o încetinire generală a pieței europene, suprapusă pe concurența chineză care se intensifică. În plus, creșterea recentă a ratelor dobânzilor pare să fi determinat unii clienți să își amâne achizițiile.
Și totuși, având în vedere cifrele de vânzări realizate de concurența chineză, pentru moment, în Europa, nu pare ca aceștia să fie o amenințare reală pe termen scurt pentru Volkswagen.
Pe de altă parte, Volkswagen își pune mari speranțe în ID.2. Constructorul german ar trebui să conștientizeze că, la momentul când acest model își va face apariția pe piață, concurența va fi cu totul alta, mult mai dură decât în prezent. Vor exista deja numeroase modele, toate poziționate la același nivel (tot mai competitiv) de preț!