Ford Tudor Deluxe Sedan Stainless Steel (1936). Caroseria fără de moarte
08.11.2023
        
Distribuie acest articol!   

Ford este unul dintre giganții auto renumiți pentru producția în masă, iar Model T este, de departe, cel mai elocvent exemplu în acest sens. Totuși, în istoria „ovalului albastru” se regăsesc și modele produse în doar câteva exemplare. Este și cazul unei serii ultra-limitate de automobile din oțel inoxidabil.

Rezistența la coroziune i-a atras atenția lui Henry Ford, care pe la sfârșitul anilor 1920 era în căutarea unor soluții durabile pentru automobilele sale. La început, o serie de elemente ornamentale au fost realizate din oțel inoxidabil, înlocuind placarea cu nichel. Apoi, șase exemplare ale sedanului Ford Tudor Deluxe, model 1936, echipate standard cu motorul V-8 de 85 CP, au primit caroserii din oțel inoxidabil furnizate de Allegheny Ludlum Steel, o companie cu sediul în Pittsburgh, Pennsylvania. Dintre acestea, patru au supraviețuit până astăzi.

Scopul era de a demonstra avantajele oțelului inoxidabil, în principal durabilitatea acestuia în timp. De asemenea, mașinile au fost utilizate ca stimulente pentru departamentul de vânzări al Allegheny Ludlum, prin darea lor în folosință, timp de un an, până în 1946, celor mai buni vânzători.

Cele șase exemplare au fost repartizate birourilor districtuale Allegheny Ludlum din New York, Philadelphia, Cleveland, Detroit, Chicago și St. Louis. Timp de un deceniu, toate și-au făcut datoria cu vârf și îndesat, rulând sute de mii de mile. La momentul retragerii din serviciu, caroseriile arătau foarte bine, spre deosebire de subansamble, care, evident, purtau urmele uzurii. Exemplarelor din St. Louis și Cleveland li s-a pierdut urma, dar în schimb cel de la Detroit este în prezent expus într-un muzeu din Cleveland. La rândul lor, cele de la New York și Philadelphia au fost returnate la sediu, unde sunt expuse, iar cel de la Chicago a ajuns în proprietate privată.

Colaborarea cu Allegheny Ludlum s-a repetat ulterior, cu două exemplare Ford Thunderbird, apoi cu două decapotabile Lincoln Continental, toate supraviețuind până în zilele noastre. În 2020, o tripletă inoxidabilă Ford – Allegheny formată din câte un exemplar al fiecărui model a fost vândută la o licitație. Teoretic, oțelul inoxidabil a reprezentat o soluție interesantă la preocupările industriei auto vizavi de rezistența la coroziune. Însă argumentele decisive au rămas de partea oțelului standard – mult mai ieftin și mai ușor de reparat.


AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro

Distribuie acest articol!