GM Firebird (1954-1958). Cu aripile pe pământ
21.11.2023
        
Distribuie acest articol!   

Prin anii 1950, General Motors și-a permis să organizeze propriul salon auto. Desfășurat sub numele generic Motorama, acest eveniment expozițional a fost o adevărată demonstrație de forță din partea conglomeratului american care, la acea vreme, avea în portofoliu mărcile Buick, Cadillac, Chevrolet, Oldsmobile și Pontiac.

În cei 12 ani de existență, între 1949 și 1961, saloanele Motorama au contabilizat peste 10 milioane de vizitatori care au venit să viseze cu ochii deschiși la creațiile General Motors. Printre automobilele expuse s-au aflat și unele concepte inedite, cele mai multe create de designerul Harley J. Earl. Este și cazul seriei celor trei modele Firebird, realizate prin efortul creativ al unei generații de specialiști General Motors motivați de cursa spațială.

Firebird I (1954). Produs în 1953 și denumit inițial XP-21, Firebird I a fost prezentat oficial în 1954. Conceput strict ca un exercițiu de inginerie și stil, a fost primul automobil american propulsat cu o turbină cu gaz. Caroseria din plastic ranforsată cu fibră de sticlă și cockpitul închis, cu un singur loc, au fost proiectate de Harley Earl. Motorul dezvoltă 370 CP la o turație a turbinei de 26.000 rpm. Aerodinamica a fost rafinată în tunelul de vânt al Institutului de Tehnologie din California. De altfel Firebird I este unul dintre primele automobile la proiectarea cărora s-au aplicat soluții preluate din aerodinamică.

Firebird II (1956). Succesorul faimosului Firebird I a fost prezentat doi ani mai târziu, la GM Motorama din 1956. General Motors Firebird II a păstrat conceptul utilizării turbinei cu gaz – de data aceasta într-o versiune de 200 CP – și a venit cu o caroserie mai lată, pentru a putea lua la bord patru persoane, precum și cu o serie de inovații tehnice. Printre premierele tehnice, caroserie din titan, suspensie independentă pe toate roțile cu echilibrare automată a sarcinii, frâne disc, cheie de contact magnetică, selecție electrică a vitezei, aer condiționat controlat individual și un sistem regenerativ pentru turbină, cu scopul reducerii temperaturii de operare a motorului.

Firebird III (1958). Al treilea concept a fost singurul care a avut un impact direct asupra designului modelelor de serie General Motors, unele elemente aerodinamice fiind preluate pe modele Cadillac, în următorii ani. Construit în 1958, Firebird III a revenit la caroseria din fibră de sticlă și avea doar două locuri. Apropo de impactul asupra automobilelor de serie, conceptele Firebird s-au constituit doar într-o demonstrație de forță vizavi de capabilitățile tehnologice GM de la acea vreme, fără să fi existat intenția transpunerii în producție. Chiar și așa, moștenirea numelui Firebird s-a păstrat de-a lungul timpului, în portofoliul General Motors.


AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro

Distribuie acest articol!