După ce a scris istorie în Formula 1, cu câteva monposturi de-a dreptul revoluționare, urmate de legendarul supercar McLaren F1, maestrul Gordon Murray a marcat împlinirea a 50 de ani de carieră cu o nouă creație de geniu, a 50-a. Este descendentul spiritual a lui McLaren F1, inclusiv prin amplasarea scaunului pilotului în poziție centrală, secondat pe laterale de două locuri pentru pasageri, ușor retrase în spate. Rețeta succesului continuă în stil clasic, cu un propulsor V12 atmosferic și o transmisie manuală. Detalii datorită cărora T.50 unii îl consideră ultimul hypercar analog din istoria automobilului. În fond, este un fel de examen final, creația supremă semnată Gordon Murray.
„Ventilatorul” din spate, cu diametrul de 40 cm, operat de un motor de 48 de volți. În combinație cu planșeul activ aerodinamic, exploatează efectul de sol – „trage” aerul de sub mașină, lipind-o de asfalt. Astfel, frecarea aerodinamică este redusă cu 12,5%, se generează cu 50% mai multă apăsare aerodinamică, iar în modul de frânare se generează cu 100% mai multă forță aerodinamică.
T.50 este animat de un V12 atmosferic de 3,9 litri, dezvoltat în cooperare cu Cosworth și care poate poate ajunge la turații de 12.100 rpm (cea mai mare turație întâlnită la un automobil de stradă!) în doar 0,3 secunde. Puterea maximă de 670 CP este atinsă la 11.500 rpm, iar cuplul maxim de 467 Nm, la 9.000 rpm. În regim de performanță, puterea poate ajunge până la 700 CP. Acest Cosworth GMA V12 este cel mai „dens” motor cu aspirație naturală (166 CP pe litru) și cel mai ușor V12 de stradă (doar 178 kg). Transmisia manuală Xtrac are șase trepte, cinci scurte și un al șaselea mai lung, pentru croazieră. Evident, dacă dorește, cel de la volan poate dezactiva ESP și controlul tracțiunii.
Mașina impresionează și în privința raportului greutate-putere. Cântărește doar 986 kg, cu o treime mai puțin decât greutatea obișnuită a unui supercar. Rezultă un raport de circa 150 CP la 100 CP, în condițiile în care media categoriei supercar este de 210 kg la 100 CP.
Gordon Murray și-a propus să producă 100 de exemplare T.50, la prețul unitar de 2,36 milioane de lire sterline fără taxe. Grupul motopropulsor, caroseria și șasiul, ca de altfel toate componentele majore sunt fabricate în Marea Britanie. Modelul a fost dezvăluit în vara lui 2020, iar producția a demarat la începutul anului 2023.
AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro