Prea multe disparități în Europa, în cursa pentru electrificare? Așa se pare, dacă e să îi ascultăm pe cei de la conducerea Ford, care au decis să revizuiască investițiile în acest domeniu.
În ultimele luni, gigantul american și-a schimbat considerabil poziția vizavi de automobilele electrice. Ca să înțelegem această repoziționare, trebuie analizat contextul.
Totuși, filiala europeană Ford este foarte activă în tranziția sa către electrificarea gamei. Nu cu mult timp în urmă, a anunțat sacrificarea modelelor istorice (și accesibile), precum Fiesta și Focus, pe altarul electrificării, și a promis o gamă 100% electrică până în 2030.
De altfel, două modele full electrice au fost deja lansate pe Bătrânul Continent: SUV-urile familiale Mustang Mach-E și Explorer.
În paralel, filiala americană face și ea pași timizi pe calea tranziției. A început cu F-150 Lightning, un pick-up electric lansat simultan cu două modele, ce-i drept, mai puțin ecologice, dar de mare succes – noul Mustang și revitalizatul Bronco.
Strategia Ford a prevăzut împărțirea colosului în trei entități. Ford Blue vizează modelele tradiționale și hibride, Ford Pro este pentru utilitare, iar Ford Model e pentru cele electrice.
Anul trecut, filiala electrică a înregistrat pierderi considerabile, cifrate la trei miliarde de dolari, cu mult peste cele „doar” 900 de milioane din 2021. Iar producătorul dă dovadă de transparență și anunță că cifrele din 2023 vor fi chiar mai rele!
Este o situație gravă? Ei bine, nu tocmai. Tranziția la propulsia electrică necesită investiții enorme și este normal ca profitabilitatea să fie lentă. E suficient să ne amintim cazul Tesla, unde au fost necesari ani de zile până să se înregistreze primele profituri.
Cei de la Ford rămân încrezători, pierderea fiind în mare măsură absorbită de filiala Ford Blue, care înregistrează profit de… peste 6 miliarde! Prin înmulțirea modelelor și creșterea vânzărilor, cifrele vor reveni pe plus, potrivit previziunilor Ford, între 2024 și 2026.
Cu toate acestea, cei de la Ford au devenit în ultima perioadă ceva mai reticenți la subiectul electromobilitate. Directorul de operațiuni globale Ford, Kumar Galhotra, a anunțat recent amânarea investițiilor în electrificare.
Constructorul își argumentează intenția prin dezvoltarea în două viteze a electrificării auto în Uniunea Europeană. Ford subliniază că producătorii se mișcă prea repede, comparativ cu starea pieței. Astfel, există deja diferențe mari între țări, în implementarea politicilor de încurajare a propulsiei electrice și a rețelelor de încărcare.
Grupul american pare decis să ia o pauză în ceea ce privește electrificarea. Ceea ce nu înseamnă că va elimina din ofertă actualele modele electrice sau că va anula lansarea celor deja anunțate pentru 2024!