Jamais Contente (1899). Torpila care a bătut suta
02.01.2024
        
Distribuie acest articol!   

Glonț, torpilă sau creion pe roți? Acest prototip sub forma unui cilindru metalic pe roți, cu lungimea de aproape patru metri și cu șoferul instalat deasupra, precum un călăreț, a fost primul automobil care a rulat cu peste 100 km/h. Designul său neobișnuit era ceva absolut nou și de-a dreptul avangardist pentru acea perioadă, în care cunoștințele de aerodinamică erau încă în fază incipientă.

Botezat „La Jamais Contente” (în traducere: „niciodată mulțumit”), era un automobil electric, proiectat și pilotat de belgianul Camille Jénatzy. Cântărea 1,4 tone și a fost fabricat din partinium, un aliaj de aluminiu laminat, wolfram și magneziu, un material ușor, dar foarte scump, care nu mai fusese folosit până atunci la un automobil. Mașina avea două motoare Postel-Vinay cu acționare directă de 25 kW, care funcționau la 200 V, consumând 124 de amperi pentru aproximativ 68 CP. Michelin a dezvoltat anvelopele pentru Jamais Contente și își face un titlu de glorie din această colaborare chiar și în prezent.

Jenatzy a atins viteza de 105,882 km/h (65,792 mph), depășind recordul anterior, deținut de contele Gaston de Chasseloup-Laubat, care atinsese 92,78 km/h (57,65 mph) cu doar două luni mai devreme. Recordul lui Jenatzy a rezistat trei ani și a fost ceva revoluționar pentru acele timpuri, mai ales că, doar cu patru ani mai devreme, viteza maximă a automobilelor nu depășea 30 km/h.

Acest record de viteză pe uscat a fost stabilit pe 29 aprilie sau 1 mai 1899, pe câmpia Achères, în Yvelines, lângă Paris, în cadrul unui concurs organizat la inițiativa periodicului La France Automobile. Iar Jenatzy, care era fiul unui bogat producător belgian de articole din cauciuc, a încercat astfel să își facă astfel un nume pe promițătoarea piață pariziană a trăsurilor electrice. De altfel, între 1898 și 1902, cele mai rapide automobile din lume au fost electrice, demonstrând performanțele acestui tip de propulsie. Mașinile electrice aveau și alte calități: silențioase, ușor de condus și mai curate decât cele pe benzină.

O replică Jamais Contente se află expusă în prezent la muzeul auto găzduit de Chateau Compiégne, din Franța. A fost construită în 1993-94, de studenții de la Université de Technologie și de elevii de la Lycée Technologique de Compiégne.


AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro

Distribuie acest articol!