Lamborghini Miura SV (1971). Cel mai prețios Lamborghini
13.02.2024
        
Distribuie acest articol!   

Miura a intrat în istoria automobilului drept primul supercar modern, în principal datorită motorului său. A fost prima mașină de producție din lume echipată cu un V12 amplasat transversal central-spate. Blocul de 4 litri la 60 de grade, cu 4 carburatoare Weber, cu puterea cuprinsă între 350 CP și 385 CP, în funcție de versiune, a făcut din Miura cel mai rapid automobil de producție din lume, la acea vreme.

Inginerul Paolo Stanzani, unul dintre primii angajați ai lui Ferruccio Lamborghini, numit imediat după ce a absolvit Universitatea din Modena, a fost cel care a luat motorul V12 proiectat de Giotto Bizzarrini și l-a adaptat la producția de serie și utilizarea pe drumurile publice. Stanzani a făcut parte din micul colectiv de tinere talente care au dezvoltat și creat Miura. Avea să ocupe mai apoi diverse poziții la Lamborghini, de la director tehnic la director de producție și director general. Și-a adus contribuția și la alte modele Lamborghini de referință − Countach, Espada și Urraco.

La proiectul P400 − numele de cod sub care s-a aflat Miura − a lucrat cea mai tânără echipă din istoria Lamborghini, formată din talente selectate de însuși Ferruccio Lamborghini de la universități și dintre cei mai tineri profesioniști din lumea auto. Media de vârstă a fost de doar 29 de ani, designerul Marcello Gandini și pilotul de teste Bob Wallace aveau 28 de ani, iar inginerul șef Gian Paolo Dallara și Paolo Stanzani, 30 de ani.

Designul remarcabil poartă semnătura celor de la Carrozzeria Bertone. Miura a stabilit recordul pentru cel mai scund automobil de producție produs până atunci, cu doar 105,5 cm înălțime. Volumele de vânzări au fost fără precedent pentru un Lamborghini. Deși inițial au fost planificate 50 de exemplare, care să fie vândute în trei ani, în total au fost 763, produse vreme de șapte ani, între 1966 și 1973. Lista personalităților care au deținut un Miura de-a lungul anilor este foarte lungă și include celebrități precum Rod Stewart, Eddie Van Halen, Jay Kay (Jamiroquai), Peter Sellers, Johnny Hallyday, Elton John, Grace Bumbry, Miles Davis, Jean-Pierre Beltoise sau șahul Iranului, care deținea mai multe exemplare Miura, inclusiv unul dintre cele patru SVJ.

SV a fost cea mai spectaculoasă versiune Miura și ultima evoluție a proiectului de mare succes P400. A fost dezvăluită oficial în martie 1971, la Salonul de la Geneva, cu același motor V12 de 4 litri montat transversal central-spate, dar cu puterea ridicată la 385 CP. Producția a încetat la începutul anului 1973, la doi ani de la lansare, timp în care au fost produse doar 150 de exemplare, ceea ce face ca Miura SV să fie o raritate și cel mai căutat model de serie de la Lamborghini. La exact 50 de ani de la momentul apariției, un exemplar Miura P400 SV din 1971 a fost vândut cu 2,4 milioane de euro, în cadrul ultimei licitații organizate de RM Sotheby’s la Paris.


AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro

Distribuie acest articol!