Alături de Stratos și 037, Delta a format tripleta de vis cu care Lancia a intrat în galeria monștrilor sacri din lumea raliurilor. Cu 46 de victorii la general în Campionatul Mondial de Raliuri, șase titluri supreme la constructori (1987-1991), patru la piloți (1987-1989 și 1991) și șase titluri europene (1987-1991 și 1993), este unul dintre cel mai de succes modele de raliuri din toate timpurile.
Modelul Delta de serie a fost produs din 1979 până în 1994. A debutat la Salonul Auto de la Frankfurt, cu un design semnat de Giorgetto Giugaro și cu numeroase componente preluate de la Fiat Ritmo. A stat la baza celui mai de succes program Lancia în raliuri, cu toate că varianta de competiție a păstrat foarte puține caracteristici ale compactei de serie, desemnată Mașina Anului în 1980.
Versiunea HF Integrale de raliuri a fost dotată cu tracțiune integrală și a avut patru variante evolutive. Cu cele 46 de victorii și 96 de podiumuri obținute de-a lungul a șase sezoane, Delta HF Integrale este cel mai de succes model de raliuri din toate timpurile. În varianta de serie, Delta Integrale s-a produs în aproape 44.300 de exemplare, între anii 1988 și 1993.
Ultima versiune Delta a fost și cea mai reușită din punct de vedere estetic – HF Integrale 16V Evoluzione, prezentată în 1991. Și-a trecut în cont opt victorii și 21 de podiumuri în cele două sezoane în care a evoluat, 1992 și 1993.
Delta HF Integrale era ușor de recunoscut după partea frontală agresivă și pasajele roților extinse, cu anvelopele foarte mari pentru acele timpuri. Deoarece în Grupa A nu erau permise modificări la caroserie, Integrale de serie avea aceeași caroserie ca versiunea de raliuri, fiind păstrată configurația inițială, cu cinci uși, concepută de Guigaro. Apoi, Lancia a fost nevoită să vină cu o versiune actualizată, denumită HF Integrale 16V Evoluzione. Principalul motiv l-a constituit o serie de omologări necesare în raliuri, astfel că ceea ce a diferențiat Evoluzione de versiunea anterioară a fost caroseria. Ecartamentul a fost mărit pe ambele punți, la fel ca și pasajele roților, pentru a se conforma regulamentului din raliuri, care preciza că anvelopele nu se pot extinde dincolo de caroserie. De asemenea, a fost adăugat un spoiler în partea superioară a hayonului, pentru a îmbunătăți aerodinamica.
AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro