Anul trecut, automobilele electrice și-au continuat creșterea, iar 2024 va fi, din nou, un an record pentru vânzările globale. Însă obiectivele stabilite sunt încă departe de a fi îndeplinite, mai ales în Europa, unde nu lipsesc semnalele îngrijorătoare.
Vânzările în scădere și prețurile reduse, consemnate în ultima parte a anului 2023, au creat o oarecare agitație în categoria mașinilor electrice din Europa. Ce se întâmplă, de fapt?
Cel mai elocvent exemplu îl oferă, fără îndoială, datele de înregistrare pe piața germană, cea mai mare din Europa. După opt ani de expansiune continuă, Germania experimentează pentru prima dată o scădere a vânzărilor de mașini electrice, pe măsură ce tranziția către electromobilitate se accelerează.
Iar ceea ce se întâmplă piața germană este o tendința observată și pe alte piețe din UE, în ultimele luni.
În ceea ce privește piața germană, asociația producătorilor estimează că înmatriculările vor scădea cu 14%, până la aproximativ 451.000 de unități. Principalele motive ale acestei scăderi: oprirea ajutoarelor guvernamentale și prețurile încă mari ale mașinilor electrice.
La acestea se adaugă întârzierile în dezvoltarea infrastructurii de încărcare (numărul stațiilor a crescut, dar într-un ritm mai lent decât era de așteptat) și reacțiile companiilor de rent a car, care își revizuiesc în scădere intențiile de achizițioare pentru modelele electrice, din cauza costurilor de întreținere peste estimările inițiale.
După o perioadă caracterizată de entuziasm, mașinile electrice se confruntă acum, în Europa, cu o perioadă dificilă pentru companii. Renault a anunțat în urmă cu câteva zile că divizia Ampère nu va mai fi listată, în cele din urmă, la bursă. Cel puțin nu deocamdată. Conducerea companiei explică: „Grupul Renault consideră că actualele condiții de pe piață nu fac posibilă continuarea procesului de listare și să servească cel mai bine interesele grupului, ale acționarilor săi și ale diviziei Ampère”.
Se pare că liderul continental, Grupul Volkswagen, este de aceeași părere. Potrivit Bloomberg, colosul german revizuiește calendarul pentru listarea pe bursă a PowerCo, compania sa dedicată bateriilor. Motivul ar fi, ca și în cazul Renault, încetinirea creșterii pieței de automobile electrice.
Unii constructori resimt nevoia de a-și evalua mai bine capacitatea de producție. Și ar fi într-adevăr neinspirat să intri pe bursă pentru ca mai apoi să constați că cererea de baterii nu este suficientă. Cotația nu este pusă la îndoială, așa că Volkswagen doar așteaptă momentul potrivit.
Apropo de momentul potrivit, de curând Volkswagen a luat decizia de a amâna lansarea modelului ID.2, ceea ce demonstrează că electromobilitatea mai are nevoie de timp pentru a se maturiza. De altfel nu este singura decizie de acest fel, calendarul lansărilor de modele electrice fiind, practic, dat peste cap la mai mulți constructori.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!