Stratos a fost primul model de automobil creat de la zero pentru a excela în raliuri. Absolut totul a fost conceput prin prisma evoluțiilor din raliuri, de la capotă și portbagaj, gândite să faciliteze accesul mecanicilor în cazul unor reparații, până la habitaclul cu două locuri și compartimentele speciale în interiorul ușilor pentru depozitarea căștilor.
Proiectul a plecat de la inițiativa directorului sportiv de la Lancia, Cesare Fiorio, cu scopul de a înlocui Fulvia în raliuri, care devenise un model depășit. Designul a fost preluat de la prototipul futurist Strato’s Zero, prezentat de Bertone, însă, pentru a se impune în fața concurenței acerbe de la acea vreme, un motor puternic era indispensabil. S-a preferat un V6 puternic și fiabil de la Ferrari, care dota Dino 246. Enzo Ferrari a fost convins în cele din urmă să furnizeze acest propulsor, cu toate că necesarul celor de la Lancia era descurajant de mare (pentru ca un model să primească omologarea în Grupa 4, regulamentul FIA impunea producția anuală a minimum 500 de exemplare).
La un an de la prezentarea conceptului Strato’s Zero, versiunea de raliuri, echipată cu motorul de pe Dino 246, debuta la Salonul Auto de la Torino din 1971. A urmat omologarea FIA pentru Grupa 4 și, odată cu ea, Stratos devenea noua vedetă a raliurilor, mașina pe care toată lumea dorea să o bată.
Motorul V6 DOHC de 2.418 cmc avea inițial chiulasă cu 12 supape, apoi cu 24. Au fost două versiuni de putere: 280 CP la 8.000 rpm (12 supape), respectiv 320 CP la 8.500 rpm (24 supape). Viteza maximă varia între 185 km/h și 220 km/h. Greutatea totală: 980 kg.
Lancia Stratos HF de Grupa 4 a câștigat celebrul Raliu Monte Carlo de trei ori la rând, dar și două titluri mondiale la constructori (1975 și 1976). S-a acoperit de glorie chiar și când a evoluat pentru echipe private, într-o carieră care a durat până la sfârșitul sezonului 1982. Alături de Rally 037 și Delta, Stratos face parte din tripleta de aur care a dus Lancia pe culmile gloriei și în galeria monștrilor sacri din raliuri. Două exemplare Stratos HF (în schema de culori Alitalia, respectiv Pirelli) au fost păstrate și pot fi admirate la Heritage HUB din Torino, locul în care sunt conservate modele excepționale produse de-a lungul timpului de Fiat, Lancia, Alfa Romeo și Abarth.
AFLĂ MAI MULTE:
● Despre proiectul „Colecția de vis. 101 bijuterii auto”
● Secțiunea „101 bijuterii auto”, pe 24auto.ro