Cifrele vorbesc de la sine: mașinile cu hidrogen se chinuie să convingă clienții. Viitorul acestora pare tot mai incert, pe fondul ascensiunii vehiculelor electrice.
Vehiculele pe bază de hidrogen, odată promise ca viitor al mobilității durabile, nu prea conving la scară globală, după cum o demonstrează scăderea bruscă a înmatriculărilor în 2024.
În ciuda eforturilor notabile ale unor producători, precum Hyundai și Toyota, vânzările sunt în scădere, în special din cauza costurilor ridicate, infrastructurii limitate și concurenței din partea vehiculelor electrice. China rămâne cea mai mare piață pentru aceste vehicule, dar chiar și acolo cifrele sunt în scădere. Iar viitorul acestei tehnologii este pus sub semnul întrebării, pe măsură ce vehiculele electrice continuă să câștige cotă de piața.
Ideea părea promițătoare: mașinile emit doar apă și sunt alimentate de cel mai abundent element din univers. Cifrele arată însă o realitate mult diferită.
Potrivit celor mai recente date publicate de compania coreeană de consultanță SNE Research pentru prima jumătate a anului 2024, doar 5.621 de vehicule cu hidrogen au fost înmatriculate în întreaga lume. Este o scădere îngrijorătoare, de 34% față de aceeași perioadă a anului precedent. Spre comparație, în primele șase luni ale anului 2023 au fost înmatriculate 8.524 de vehicule. Iar 2023 a fost un an deja în scădere, cu un total de 16.413 înmatriculări, departe de cele 20.704 de unități din 2022.
Deși avansate tehnologic, mașinile pe hidrogen nu pot crește în volume. De ce? În primul rând, este vorba de costuri. Producția modelelor fuel cell este în general mai scumpă decât cea a automobilelor cu baterii electrice (BEV). Tehnologia necesită materiale scumpe, iar producerea hidrogenului în sine rămâne costisitoare și energofagă, mai ales dacă se dorește să fie cu adevărat verde.
La toate acestea se adaugă problema infrastructurii. Spre deosebire de stațiile electrice de încărcare, care se înmulțesc într-un ritm rapid, cele de alimentare cu hidrogen sunt rare. Fără o infrastructură robustă, consumatorii ezită să se angajeze în achiziționarea acestui tip de vehicul.
În fine, concurența vehiculelor electrice cu baterie complică și mai mult lucrurile. Acestea au crescut în popularitate în ultimii ani, susținute de o scădere continuă a prețurilor bateriilor, o autonomie îmbunătățită și o rețea de încărcare în expansiune.
Puținii producători care insistă cu tehnologia pe hidrogen, Hyundai și Toyota, simt cel mai mult dezinteresul clienților pentru acest segment. Cei doi producători asiatici au înregistrat scăderi dramatice ale vânzărilor în prima jumătate a anului 2024. Vorbim de -42,6% pentru Hyundai și -44,9% pentru Toyota!
China reprezintă acum cea mai mare piață din lume și la această categorie, cu 2.501 de înmatriculări. Cifrele nu sunt încurajatoare, chiar dacă țara este lider, cu o cotă de 44,5% din piața globală. De fapt, piața înregistrează o scădere de 17,3% față de anul precedent. Aceeași situație și în Coreea de Sud, unde înmatriculările au scăzut cu 41,8%, în timp ce Europa a înregistrat o scădere de 21,5%. Cu doar 322 de noi înmatriculări, piața americană a fost practic ștearsă de pe hartă, cu o scădere amețitoare, de 82,4%. Japonia este excepția, cu o creștere de 117,8%, insuficientă însă pentru a contrabalansa tendința generală.
Așadar, ce viitor au mașinile cu hidrogen? În ciuda eforturilor guvernelor și industriilor de a promova hidrogenul ca alternativă ecologică, drumul pare încă lung și anevoios.
Investițiile masive în infrastructură și producția de hidrogen verde sunt esențiale, dar pe moment sunt prea firave, pentru a inversa tendința actuală. În plus, odată cu ascensiunea mașinilor electrice, ale căror avantaje sunt acum bine cunoscute, iar infrastructura este deja în plină expansiune, este firesc să ne întrebăm dacă mașinile cu hidrogen vor putea recupera decalajul creat. Visul de a vedea hidrogenul jucând un rol central în transportul global pare, pentru moment, încă foarte departe de a deveni realitate.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!