Dacă sunteți pasionați de automobile, iar planurile de vacanță includ zonele sau orașele europene de mai jos, nu ratați să vizitați aceste obiective. Sunt câteva dintre cele mai faimoase muzee auto de pe continent și chiar din lume!
Muzeul Audi Mobile (Ingolstadt, Germania)
Redescoperirea istoriei Audi înseamnă explorarea unor mărci dispărute, puțin cunoscute în România, dar extrem de importante: Auto Union, Horch, NSU și DKW. Muzeul Audi le dedică o secțiune importantă, inclusiv producției impresionante de motociclete ale ultimelor două. În plus, aventurile Audi în curse, raliuri, filme de acțiune și anduranță prind viață prin modelele păstrate cu grijă de constructorul german.
Muzeul Istoric Alfa Romeo (Arese, Italia)
Situat în suburbiile metropolei Milano, Muzeul Alfa Romeo este un loc de pelerinaj obligatoriu pentru toți pasionații Alfa și fanii auto în general. Complet renovat în 2016, cu costuri mari, muzeul prezintă într-o expoziție splendidă aproape 150 de modele, produse din 1910 până astăzi, inclusiv concepte și multe modele unice de curse, păstrate cu sfințenie. Este pur și simplu unul dintre cele mai frumoase muzee de automobile din lume.
Muzeul BMW (Münich, Germania)
Amplasat la o aruncătură de băţ de spectaculosul sediu al mărcii, Muzeul BMW reunește nu doar modele de automobile, ci şi motociclete sau motoare de avioane, produse începând din 1916. Renovat în 2008, prezintă modele neprețuite, oferind publicului posibilitatea să se bucure de ele fără constrângeri. Periodic sunt organizate expoziții tematice, cu trimitere la gama actuală.
Muzeul Porsche (Stuttgart-Zuffenhausen, Germania)
La fel ca Mercedes și BMW, Porsche și-a instalat muzeul într-o clădire futuristă inaugurată în 2009. Dintre cele 500 de mașini de colecție deținute de constructor, 95 sunt expuse în expoziții tematice regulate. Mașinile de curse ocupă în mod corespunzător un loc central, în timp ce primul roadster 356 este permanent vizibil acolo.
British Motor Museum (Gaydon, Marea Britanie)
Istoria bogată a automobilismului britanic este păstrată în Gaydon, de către British Motor Museum, înființat inițial de British Leyland. Ca atare, include vehicule istorice de la numeroasele mărci, de la Jaguar și Rover până la Alvis, Riley și Triumph. De asemenea, sunt expuse mașini care au stabilit recorduri și prototipuri de modele nelansate.
Motor Valley (Emilia Romagna, Italia)
Este ”raliul automobilului”, care se întinde pe un traseu ce măsoară 150 de kilometri, prin Parma, Modena, Bologna și Rimini, o zonă ce include patru circuite celebre, sediul a patru producători, 11 muzee și 19 colecții auto. Printre atracții: sediul Ferrari de la Maranello, casa memorială Enzo Ferrari de la Modena, celebra Panini Collection, cu istoria Maserati, precum și sediul Maserati, fabrica Pagani de la Graziosa, muzeul și fabrica Lamborghini de la Sant’Agata Bolognese, fosta fabrică Bugatti din anii 1990 (”The Blue factory”) de la Modena.
Muzeul Louwman (Haga, Țările de Jos)
Colecția Louwman este considerabilă prin cantitatea sa, 275 de mașini, dar și prin calitate, deoarece deține multe modele vechi care nu au fost niciodată restaurate. Pe lângă marile clasice de dinainte și de după război, prezintă câteva adevărate curiozități, precum singurul exemplar cunoscut Toyota AA, primul model al gigantului japonez. De asemenea, se pot admira modelele rare produse de constructorul olandez Spyker.
Muzeul Național al Automobilului (Torino, Italia)
Este unul dintre cele mai vechi muzee de automobile din lume, care a fost creat în 1932, când avea deja aproximativ o sută de mașini. Colecția unică include multe repere din istoria automobilelor italiene, în special modelul campion mondial Ferrari 500 din 1952 și monopostul Ferrari 126 al lui Gilles Villeneuve, dar și reconstituiri interesante, inclusiv un proiect al lui Leonardo da Vinci, care prefigurează automobilul.
Muzeul cursei de 24 de ore (Le Mans, Franța)
Expoziția permanentă de lângă celebrul circuit include și câteva legende: Alpine A442, Matra 670, Ford GT40. Merită menționat că o vizită poate include și o incursiune pe celebra pistă, în afara perioadelor competiționale. În această vară, muzeul găzduiește o expoziție dedicată mărcii Alpine și istoriei sale la Le Mans.
Muzeul Mercedes-Benz (Stuttgart, Germania)
Este cel mai mare muzeu din lume al celebrului constructor care a patentat automobilul. Complet reconstruit în 2006, într-o clădire futuristă, primește peste 600.000 de vizitatori pe an. Sunt expuse 160 de automobile și camioane, pe 9 etaje, de la primul Benz din 1886 până la cele mai recente mașini de Formula 1. Muzeul își reconfigurează în mod regulat spațiile de expunere, pentru a exploata cât mai mult rezervele excepționale păstrate în colecțiile mărcii.
Autoworld Brussels (Bruxelles, Belgia)
Pe lângă colecția permanentă care reunește mărturii ale industriei auto belgiene defuncte, muzeul Autoworld oferă în mod regulat expoziții temporare. În această vară, de pildă, până pe 1 septembrie 2024, una dintre ele sărbătorește 125 de ani de la înființarea Fiat și reunește mai multe modele italiene, precum Mephisto, Topolino, Multipla, Otto Vu, 2300 Coupé, Panda și nelipsitul 500.
Muzeul Aventurii Peugeot (Sochaux, Franța)
În afară de conservatorul Citroën, care poate fi vizitat doar la cerere, Muzeul Aventurii Peugeot este singurul muzeu al constructorului deschis publicului, din Franța. Expune, desigur, cele mai emblematice mașini ale mărcii, dar și celelalte producții ale acestei companii fondate în 1810: motociclete, biciclete, râșnițe de cafea, unelte, pânze de ferăstrău… Ceva care să entuziasmeze întreaga familie, care se poate bucura și de… fabrica de bere de la fața locului.
CitroMuseum (Castellane, Franța)
Un spectaculos muzeu Citroën se află în Castellane, unde Henri Fradet, un pasionat colecționar, a creat un muzeu de la zero, concentrându-se pe modele originale și noi. Dacă visezi să vezi un Citroën DS din 1956 sau un Axel parcă acum ieșit din fabrică, acesta este locul ideal. Colecția de modele de după al Doilea Război Mondial o depășește cu mult în calitate și număr chiar și pe cea a producătorului însuși.
Muzeul Național al Automobilului / Colecția Schlumpf (Mulhouse, Franța)
Muzeul Schlumpf din Mulhouse este pentru automobile ceea ce Luvru este pentru arte: probabil cel mai important muzeu din lume. Este vizitat în principal pentru colecția Bugatti, cea mai cuprinzătoare din lume, dar și pentru numeroasele vehicule istorice care ne permit să retrăim începuturile automobilului. Muzeul și-a recăpătat strălucirea în ultimii ani, datorită unei echipe de entuziaști care l-a restaurat.
Muzeul Auto Henri-Malartre (Rochetaillée-sur-Saône, Franța)
Pionier în colecționarea de automobile, chiar înainte de frații Schlumpf, Henri Malartre a salvat comori neprețuite de la fier vechi, cum ar fi un Taxi de la Marne autentic, Formula 1 Gordini T16 sau chiar Mercedes-ul blindat al lui Hitler. Malartre și-a ”așezat” muzeul în Château de la Rochetaillée în 1960.
Muzeul Național al Mașinii (Compiègne, Franța)
Situat în cadrul maiestuos al castelului de la Compiègne, Muzeul Național al Mașinii este pur și simplu primul muzeu din lume dedicat mobilității, fiind creat în 1927. Are câteva exemplare istorice, precum Jamais Contente, prima mașină (electrică!) care a depășit viteza de 100 km/h. De asemenea, găzduiește cea mai remarcabilă colecție de trăsuri trase de cai din Franța.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!