BYD pare să fi dat lovitura: modelele sale electrice și hibrid se vând ca pâinea caldă. Depășind Tesla ca cifra de afaceri, gigantul chinez își afirmă supremația pe piața mondială a automobilelor electrificate.
Este pentru prima oară când BYD depășește Tesla la venituri trimestriale, datorită vânzărilor record de mașinilor electrificate (hibrid plug-in și electrice). Cu un profit net record de 1,6 miliarde de dolari, compania chineză impune un nou ritm în competiția de pe segmentul electricelor.
Profit și marjă record pentru BYD
Într-un moment în care piața auto a intrat într-un proces de transformare amplă, BYD devine unul dintre cele mai mari nume din industria auto electrică globală. În al treilea trimestru din 2024, producătorul chinez a anunțat cifre impresionante, doborându-și propriile recorduri. Pentru prima dată, BYD a depășit Tesla, înregistrând 28,2 miliarde de dolari venituri trimestriale, o creștere notabilă de 28% față de anul precedent.
Aceste rezultate confirmă creșterea solidă realizată de BYD și capacitatea acestui constructor de a domina piața mobilității curate la nivel mondial. Nu doar cifra de afaceri a explodat, ci și profitul net, care a ajuns la 1,6 miliarde de dolari, în creștere cu 11,5% pe parcursul unui singur an!
Creșterea este ilustrată în vânzările BYD, care pentru prima dată au depășit pragul de un milion de vehicule într-un trimestru, mai exact aproape 1,1 milioane de unități, dintre care majoritatea sunt hibride plug-in (PHEV) și electrice pure (BEV).
În septembrie 2024, BYD a înregistrat a șaptea lună consecutivă de creștere a vânzărilor de modele PHEV, atingând un nou record, cu 252.647 de unități vândute, în creștere cu 88% față de anul trecut. Vânzările de electrice au totalizat 164.956 de unități în septembrie, totalizînd 443.426 de vehicule pe întreg trimestrul.
Dincolo de cifrele de vânzări, ceea ce impresionează la performanța BYD sunt marjele brute. În al treilea trimestru, media a fost de 21,9%, în creștere față de 18,7% în trimestrul precedent. Și în această privință BYD a depășit Tesla, care a înregistrat o marjă brută de „doar” 19,8%.
BYD vs Tesla – poziționări diferite
BYD reușește această performanță datorită unei strategii de prețuri competitive și unei producții în masă fără precedent în industrie.
Așadar, producătorul chinez demonstrează că este capabil să concureze cu Tesla nu doar la volume, ci și la rentabilitate. Mai mult, BYD vrea să ofere modele la prețuri accesibile, o categorie neglijată de Tesla, ale cărei modele sunt poziționate în segmentele superioare de prețuri.
În acest context, Tesla rămâne într-o poziție defensivă. Deși se menține în postura de lider după volumele de vehicule electrice vândute, cu 462.890 de unități în Q3, firma lui Elon Musk este acum sub presiune. Scăderea relativă a vânzărilor Tesla se explică parțial prin strategia sa de upscaling, care, deși asigură marje mari, limitează accesul unui public mai larg.
Tesla pare încăpățânată să-și realizeze visele, sau mai bine zis, pe cele ale lui Elon Musk. Cel mai recent exemplu este Cybercab, un vehicul 100% autonom pe care CEO-ul companiei vrea să îl pună pe drumuri în câțiva ani și să ofere clienților deplasarea într-un vehicul complet autonom, care nu are volan sau pedale.
BYD, în schimb, se concentrează pe o gamă de modele mai accesibile, care răspund așteptărilor unor segmente mai mari de piață, în special în Asia și Europa. Creșterea rapidă BYD arată astfel limitele abordării Tesla, într-un moment în care piața evoluează către o ofertă mai diversificată și mai competitivă.
Cum trebuie interpretată ascensiunea BYD
Ascensiunea producătorului chinez este emblematică pentru o schimbare mai profundă în industria auto. Progresul BYD se înscrie într-o dinamică de globalizare a mărcilor chineze, care investesc din ce în ce mai mult pe piețele occidentale și reușesc să vină cu oferte atractive și un raport calitate-preț greu de egalat.
BYD a reușit să se adapteze foarte bine pe piață, în plină tranziție ecologică, în care politicile de mediu încurajează achiziționarea de vehicule curate.
Următorul pas pentru BYD va fi să își consolideze prezența în Europa și să provoace Tesla direct pe piețele sale emblematice. Pe măsură ce cererea de vehicule electrice crește și infrastructura de încărcare se extinde, producătorul auto chinez se va afla într-o poziție suficient de puternică pentru a putea concura cu cele mai mari nume din industria auto mondială. Și nu oricum, ci cu prima șansă!
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!