Australia de Sud a introdus o legislație revoluționară pentru vehiculele ultra-performante. Cei care conduc automobile puternice trebuie să dețină noul permis de tip „U”.
Această reglementare, introdusă ca răspuns la un accident tragic, are scopul de a responsabiliza conducătorii de automobile de înaltă performanță.
La doar șapte ore și jumătate de la intrarea în vigoare a noii legi, un șofer australian în vârstă de 36 de ani a fost prima persoană care a intrat în vizorul poliției. Aflat la volanul unui Lamborghini Huracan STO, a atras atenția printr-un detaliu aparent banal: lipsa plăcuței de înmatriculare din spate.
În mod ironic, această neglijență minoră a condus la descoperirea faptului că șoferul nu deținea noul permis de tip „U”. Această licență, mai nou obligatorie pentru a putea conduce vehicule cu un raport greutate/putere de peste 375 CP pe tonă, a fost introdusă pe 1 decembrie, pentru a reglementa utilizarea mașinilor de înaltă performanță, așa cum este Huracan STO. Rezultatul? O amendă usturătoare și un loc garantat în istoria acestei noi reglementări.
Ideea unui permis specific pentru „Ultra High-Powered Vehicles” (UHPV) nu vine de nicăieri. În 2023, o tragedie a zguduit Australia, când un adolescent de 15 ani a fost lovit mortal de o mașină puternică. Un șoc pentru comunitatea locală, dar mai ales pentru autorități.
Pentru a preveni situațiile în care puterea scăpată de sub control a acestor mașini ar putea provoca alte tragedii, guvernul a decis să ia măsuri. Licența „U” nu este o formalitate complexă și necesită doar un curs online de 40 de dolari și un examen, concepute pentru a-i face pe șoferi să conștientizeze natura specifică a vehiculelor pe care le conduc.
Autoritățile nu s-au oprit aici. Dezactivarea sistemelor de siguranță, precum controlul tracțiunii sau ABS, poate atrage acum amenzi de până la 5.000 de dolari. Mesajul este clar: conducerea unui vehicul ultra-performant este un privilegiu, nu un drept. Pentru pasionații de mașini, aceste reguli sunt ca un duș rece. Cei obișnuiți să exploateze puterea supercar-urilor vor trebui să se adapteze noilor reglementări.
Dezactivarea controlului tracțiunii pentru o experiență mai sportivă? Exclus. Testarea limitelor pe drum deschis? Nu doar periculos, ci acum și sever sancționat. Totuși, această legislație ar putea deschide calea pentru o schimbare mai amplă. Dacă Australia este pionieră în acest domeniu, nu face decât să anticipeze o problemă globală: cum putem reglementa utilizarea tot mai răspândită a vehiculelor ultra-puternice?
Pe măsură ce supermașinile devin tot mai accesibile prin piața second-hand, iar modelele electrice, precum Tesla Model S Plaid, oferă accelerații similare cu cele ale unui Bugatti, responsabilitatea șoferilor devine un subiect din ce în ce mai stringent.
Abordarea australiană are meritul de a fi pragmatică. Prin conștientizare accesibilă și amenzi disuasive, obiectivul este de a preveni mai degrabă decât de a pedepsi. Rămâne de văzut dacă această metodă va fi suficientă pentru a reduce ardoarea pasionaților de senzații tari.
Pentru șoferul de Lamborghini, lecția va fi costisitoare. Deși valoarea exactă a amenzii nu a fost dezvăluită, prima infracțiune pentru conducere fără permis „U” poate ajunge până la 2.500 de dolari australieni. Dar dincolo de acest prim caz, se transmite un mesaj puternic. Este la latitudinea fiecărui șofer să se întrebe dacă conducerea unui vehicul excepțional nu merită un minim de pregătire și conștientizare a riscurilor.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!