După o așteptare îndelungată, Tesla a dezvăluit, în sfârșit, versiunea actualizată a SUV-ului său Model Y. Acesta s-a impus ca unul dintre cele mai bine vândute modele electrice la nivel mondial.
Noua variantă vine cu o serie de actualizări estetice, de confort și eficiență generală. Schimbări binevenite, dar unii probabil că vor regreta absența unor evoluții mai semnificative. La rândul său, producătorul american speră ca prin această actualizare majoră, prima după 2020, să își crească vânzările în Europa, într-un context de încetinire a pieței continentale de modele full electrice.
Primul element care atrage atenția este noua semnătură luminoasă. În față, Tesla a optat pentru o bandă luminoasă care se extinde pe toată lățimea, precum la modelul mai mare Cybertruck. În spate a apărut o „lumină de reflexie difuză”, inovație care conferă vehiculului o identitate distinctă. Tesla oferă și o paletă de culori actualizată, însă foarte minimalistă. Nuanțele disponibile includ alb, gri, albastru, roșu, precum și un nou gri închis, care înlocuiește clasicul negru.
Tesla susține că a revizuit și aerodinamica, pentru a maximiza eficiența consumului de energie. Cu toate acestea, câștigurile în autonomie rămân modeste, ceea ce îi poate dezamăgi pe unii. Versiunea cu tracțiune spate (RWD) anunță o autonomie de 466 km WLTP, o creștere de doar 11 km față de vechiul model. În ceea ce privește versiunea Long Range AWD, aceasta ajunge la 551 km, ceea ce reprezintă un câștig de doar 18 km. Cifre ce par dezamăgitoare în fața îmbunătățirile notabile de la Model 3, care și-a văzut crescută semnificativ autonomia în versiunea facelift.
Dar, pe lângă aerodinamică, Tesla s-a concentrat și pe confort. A reproiectat acustica, pentru a reduce poluarea fonică la interior. Suspensiile, roțile și anvelopele au fost optimizate, modificări ce întăresc poziționarea premium a SUV-ului, care se adresează clienților ceva mai pretențioși. Interiorul adoptă elementele introduse pe Model 3 facelift din 2023. O bandă luminoasă traversează bordul, în timp ce materialele folosite câștigă în calitate și rafinament.
Versiunea actualizată abandonează controalele tradiționale în favoarea comenzilor integrate pe un nou volan și pe ecranul tactil. Confortul pasagerilor din spate este îmbunătățit și datorită unui touchscreen de 8 inchi, pentru aerul condiționat și infotainment.
În ciuda unui feedback contradictoriu, noul model a înregistrat 50.000 de comenzi în doar 24 de ore după dezvăluire. Livrările sunt prevăzute pentru luna martie, începând cu piața chineză, în timp ce Europa și America de Nord vor trebui să aștepte încă câteva luni.
Alegerea Chinei ca primă piață pentru relansarea acestui model face parte din strategia globală a producătorului american. Nu este o opțiune banală, China reprezentând una dintre cele mai dinamice piețe pentru modelele electrice. Fabrica din Shanghai, care aprovizionează mai multe piețe asiatice, va fi prima care va produce această versiune modernizată.
Versiunea facelift vine după un an 2024 deosebit de reușit pentru Model Y în China, cu aproximativ 480.000 de unități livrate, o creștere de 5% față de anul precedent. Aceste cifre demonstrează un anumit entuziasm al pieței chineze pentru acest model, deși a fost înainte de restyling.
Specificațiile tehnice și noile caracteristici urmează o logică a evoluției firești, mai degrabă decât o revoluție. Această abordare prudentă demonstrează dorința Tesla de a menține o gamă consistentă, în timp ce își modernizează modelele. Iar lansarea eșalonată permite producătorului să își optimizeze producția și, eventual, să își ajusteze oferta pe baza feedback-ului inițial.
Lansarea din China va servi drept barometru pentru a evalua receptivitatea de care noua versiune s-ar putea bucura și pe alte piețe. Volumul precomenzilor din China sugerează un potențial comercial semnificativ în Europa, unde Model Y s-a impus deja ca unul dintre cele mai populare vehicule electrice din categoria sa.
Tesla a lansat producția și în Europa, la fabrica din Berlin Gruenheide. Această actualizare, cunoscută intern sub numele de cod „Juniper”, este de o importanță semnificativă capitală, pentru că producătorul se confruntă cu un context comercial delicat, marcat de o scădere a vânzărilor în Europa. În primele 11 luni ale anului 2024, înmatriculările europene Model Y au scăzut cu 48%, ajungând la 181.781 de unități, potrivit Dataforce. Este vorba de o tendință generală de încetinire, în cadrul căreia și Tesla, care a livrat 1,79 milioane de vehicule la nivel mondial în 2024, a înregistrat o scădere ușoară față de 2023.
În concluzie, această actualizare ar trebui să rezolve problema de imagine a SUV-ului Model Y, considerat din ce în ce mai mult drept un produs îmbătrânit. Prețurile pentru Europa nu au fost încă dezvăluite. În China, unde modelul revizuit este deja pe piață, Tesla a aplicat o creștere de 5,4% la prețul de bază, ajungând la 35.900 de dolari. Nota bene, piața chineză beneficiază și de o îmbunătățire notabilă a autonomiei, care crește la 719 km pentru versiunea de top, față de 688 km la modelul anterior.
Pentru a primi în timp real știri, analize și informații din domeniul auto, urmărește 24auto.ro pe WhatsApp Channels!