
Cea mai nouă generație Mercedes-Benz CLA, care va fi oferită mai întâi în versiune 100% electrică, promite o mică revoluție. Pentru a argumenta această afirmație este suficient să parcurgem cifrele impresionante din fișa tehnică.
Cea de-a treia generație CLA va fi prima care va oferi o versiune 100% electrică și va înlocui varianta cu 5 uși Clasa A, care va dispărea treptat din ofertă. Aceasta din urmă va rezista o perioadă alături de noua generație CLA, după care clienții vor trebui să se acomodeze cu acest nou „nivel de intrare”. Se pare că va exista și într-o versiune „shooting brake”, urmată de două SUV-uri, cu 5 locuri și cu 7 locuri, reprezentând următoarea generație GLA și GLB.
Înainte de a fi comercializat și cu motorizare micro-hibrid de 48V, noul CLA va fi disponibil mai întâi într-o versiune 100% electrică. Noua platformă tehnică, numită MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture), îi permite să afișeze cifre absolut remarcabile, punctul culminant fiind o autonomie maximă record de 792 km WLTP pentru bateria mare, de 85 kWh, și reîncărcarea în 22 de minute.
Designul acestui nou model a fost prefigurat de conceptul prezentat în 2023, la Salonul de la Munchen, iar acum constatăm că versiunea definitivă este foarte apropiată de acel showcar. Sunt păstrate proporțiile și liniile generale ale coupe-ului cu 4 uși, noua generație adăugând câțiva centimetri pe toate părțile. Este mai lung cu 3,5 cm (4,72 metri), mai lat cu 2,5 cm (1,86 metri) și mai înalt cu 2,9 cm (1,47 metri), iar ampatamentul crește cu 61 mm, până la 2,79 metri.
Toate liniile sunt curbe, fluide, iar suprafețele sunt mai degrabă netede și nu sunt marcate de pliuri sau artificii stilistice, foarte utilizate la alte mărci. În general este un model destul de sobru, cu toate că această sobrietate nu se regăsește neapărat în orice detaliu. Panoul frontal reînnoit, cu banda LED care unește grupurile optice, cele 143 de luminițe din calandru și steaua iluminată și ea compun o semnătură luminoasă inconfundabilă. De reținut, însă, că versiunile hibrid vor avea o grilă diferită, mult mai clasică. Cea mai sofisticată semnătura luminoasă vine împreună cu opțiunea farurilor matriceale high-end „Multi Beam LED”, în formă de stea. Spatele este împodobit și el cu o altă bandă luminoasă care unește stopurile și oferă un mic show luminos la deschiderea sau închiderea mașinii.






Profilul caroseriei rămâne foarte apropiat de cel al unui coupe, cu linia acoperișului înclinată. Atrag atenția jantele aerodinamice de 19 inchi AMG (17 inchi standard), mânerele ușilor retrase și al treilea geam lateral. Rezultatul: un excelent coeficient Cx de 0,21.
Interiorul este dominat de o atmosferă ultramodernă, datorată în principal celei mai recente interpretări a super-ecranului Mercedes. Cu siguranță, mai puțin impresionant decât „hiperscreen”-ul de la EQE și EQS, dar totuși o piesă frumoasă. Panoul care traversează mașina de la stânga la dreapta integrează un ecran de 10,25 inchi în fața șoferului, un al doilea ecran de 14 inchi pentru multimedia și opțional un al treilea ecran de 14 inchi în fața pasagerului, permițându-i să acceseze în mod independent conținut conectat și diverse funcții ale mașinii.






Rezoluția și capacitatea de răspuns a întregului sistem sunt printre cele mai bune din categorie, iar totul este gestionat de a patra și cea mai recentă generație de MBUX (Mercedes-Benz User Xperience). Spre deosebire de concurență, care folosește cel mai adesea doar ChatGPT de la OpenAI, Mercedes a decis să integreze mai multe AI, cele de la OpenAI ChatGPT4, dar și asistenți AI de la Microsoft și Google. Așadar, ChatGPT, Copilot și Gemini lucrează împreună pentru a oferi răspunsuri și mai ample la întrebările pe care le puteți avea.
Apare și un avatar, desigur, în formă de stea și apelabil prin faimoasa formulă „Hei Mercedes”, pentru conversația cu pasagerii. Este capabil să le învețe obiceiurile și să detecteze emoțiile, apoi își adaptează aspectul și răspunsurile. Astfel, Mercedes definește noul CLA drept „cel mai inteligent model produs vreodată de marcă”, inclusiv în comparație cu modelele high-end din Clasele S, E, EQS sau EQE.
Calitatea materialelor este tipică mărcii, cu furnir personalizabil pe consola centrală flotantă, tapițerie confortabilă și iluminare ambientală care se poate configura. Totul este plăcut la ochi și la atingere, chiar dacă, la fel ca la alte case, părțile inferioare ale interiorului sunt mai puțin bine tratate. Din păcate, senzația de înghesuială la locurile din spate nu a dispărut, acesta fiind unul din marile neajunsuri de la CLA. Mai rău, capacitatea portbajaului a scăzut de la 460 la 405 litri. În schimb, a apărut în față de-acum cunoscutul „frunk” de 101 litri, dar acesta este mai degrabă util pentru păstrarea cablurilor de încărcare, adesea murdare, decât pentru bagaje.






Noul CLA electric, bazat pe platforma MMA, cu arhitectură de 800 de volți, afișează peste tot cifre record pentru categorie. Pentru început, are două capacități diferite ale bateriei, ambele cu anozi compuși din grafit și oxid de siliciu, care îmbunătățesc densitatea energetică cu 20%. Așadar, 58 kWh LFP despre care Mercedes nu spune prea multe deocamdată, sau 85 kWh NMC cu o autonomie record de 792 km.
Bateria mare, datorită arhitecturii de 800 de volți, poate reîncărca până la 320 kW în curent continuu și poate menține 200 kW până la 80% sarcină, datorită managementului termic optimizat. Acest lucru ar face posibilă trecerea de la 10 la 80% în 22 de minute, în timp ce Mercedes anunță că poate recupera „până la 325 km de autonomie în 10 minute” într-o situație optimă și cu o stație de încărcare adecvată. În curent alternativ (acasă sau la un terminal public), puterea de încărcare va fi de maxim 11 kW. Mai mult, aceste baterii vor putea oferi în curând încărcare bidirecțională și sunt deja pregătite pentru V2H și V2G (alimentarea unei locuințe, de pildă).
Sunt propuse pentru început două motorizări electrice: de 272 CP (250+) cu tracțiune spate sau 381 CP (350), cu două motoare, tracțiune integrală și o accelerație spectaculoasă 0-100 km/h în 4,9 secunde. La versiunea 350, motorul de pe puntea față rămâne de cele mai multe ori inactiv și se conectează în mai puțin de două zecimi de secundă, în cazul unei necesități detectate electronic. Transmisia este cu două trepte, la fel ca la Porsche Taycan sau Audi e-tron GT, pentru eficiență în oraș și capacități de tracțiune la viteză redusă, respectiv eficiența pe autostradă.
De asemenea, este primul model Mercedes cu mod de conducere „One Pedal” și trei moduri de regenerare. Grație navigației GPS, sistemul poate reacționa la simpla apropiere de intersecții sau sensuri giratorii. Iar apropo de pedale, sistemul de frânare este acum „by-wire”, adică gestionat în întregime de electronică.
Dar CLA nu va fi oferit doar în versiune 100% electrică. La sfârșitul anului 2025, va fi disponibil și cu motorizare termică micro-hibrid, cu un nou motor de 1,5 litri în 4 cilindri, dezvoltat de Mercedes, cu 3 niveluri de putere: 136, 163 și 204 CP. Un sistem electric de 48 V, cu un motor integrat în transmisia cu dublu ambreiaj cu 8 trepte (20 kW) și o baterie de 1,3 kWh, va permite conducerea 100% electrică în anumite condiții de putere și sub 100 km/h.
A treia generație Mercedes-Benz CLA va fi disponibilă pentru comenzi începând din vară. Prețurile nu au fost încă anunțate, însă având în vedere progresul tehnologic afișat, ne așteptăm ca și tarifele să fie pe măsură.