
Industria europeană de automobile dă semne că se adaptează cu dificultate la provocările tranziției spre electromobilitate. Ca răspuns la apelurile venite dinspre producători, Comisia Europeană (CE) tocmai a anunțat relaxarea regulilor privind emisiile de CO2.
Din cauza creșterii prea lente, vânzările de mașini electrice sunt departe de obiectivele stabilite, ceea ce a determinat CE să relaxeze regulile, pentru a evita situația în care producătorii ar fi obligați să plătească penalități mult prea severe.
De asemenea, pentru a sprijini sectorul, se încearcă formarea unei alianțe europene, pentru a face față concurenței asiatice și americane, în special în dezvoltarea de software și AI. Comisia își propune ca industria continentală să se poată baza pe bateriile produse la nivel local, pentru a reduce dependența de China și pentru a stimula sectorul european.
Este clar că sectorul auto european nu este într-o formă foarte bună. Vânzările de mașini electrice sunt în creștere, dar într-un ritm mult mai lent decât era de dorit.
Automobilele electrice au reprezentat doar 13% din totalul vânzărilor în 2024. În acest context, Comisia Europeană a decis să acorde puțină flexibilitate producătorilor, menținându-și în același timp obiectivele de mediu. Una dintre măsurile anunțate constă în uniformizarea standardelor de emisii de CO2 pe o perioadă de trei ani, în locul aplicării lor anuale.
Este o gură de oxigen pentru constructori, care se temeau de sancțiuni grele dacă nu respectau pragurile impuse. Cu această marjă suplimentară, își pot ajusta mai bine producția și pot evita deciziile care le-ar dăuna profitabilității.
Însă această decizie nu este una banală. În timp ce unii consideră că Europa se adaptează la realitățile pieței, alții sunt îngrijorați de reducerea presiunii asupra producătorilor pentru a accelera tranziția energetică.
Dincolo de emisiile de CO2, Europa dorește să își consolideze competitivitatea și față de producătorii chinezi, care pun multă presiune cu modele electrice accesibile și avansate din punct de vedere tehnologic. Astfel, se va înființa o alianță care să permită mărcilor europene să-și pună în comun resursele.
Obiectivul? Dezvoltarea mai rapidă de tehnologii precum software-ul încorporat și conducerea autonomă. Pentru că da, automobilul nu mai este doar despre mecanică. Astăzi, software-ul și inteligența artificială deja fac diferența în domeniul auto.
Nu mai este un secret faptul că bateriile sunt în centrul tranziției auto, iar Europa vrea să își limiteze dependența de furnizorii străini. Prin urmare, Comisia intenționează să ofere un sprijin mai mare producătorilor de baterii de pe continent.
Acest impuls ar putea accelera dezvoltarea unui sector european mai solid, în special prin impunerea unor reguli mai stricte privind originea componentelor utilizate. Ideea este de a garanta producția locală pentru a securiza lanțurile de aprovizionare și pentru a evita dependența excesivă de China, liderul mondial în sector.
Dar oare va putea Europa să concureze cu adevărat cu giganții asiatici, deja bine implantați în vârful tehnologiei și al industriei globale, precum CATL sau LG Energy Solution? Rămâne de văzut! Cu siguranță, nu va fi deloc simplu!
În același timp, Comisia promite o scutire de reglementare pentru a facilita dezvoltarea și producția acestor baterii. Obiectivul este de a accelera industrializarea noilor generații de baterii mai eficiente și mai accesibile.
În prezent, principalul obstacol în calea adoptării în masă a vehiculelor electrice rămâne costul bateriilor, care încă reprezintă o parte semnificativă din prețul final al unui automobil. Dacă Europa va reuși să producă baterii mai accesibile la scară largă, acest lucru ar putea schimba situația de pe piață și ar putea face electromobilitatea mai atractivă pentru un public mai larg.
Rămâne de văzut dacă toate aceste măsuri vor fi suficiente pentru a muta cu adevărat industria europeană într-o nouă eră, fără a compromite angajamentele climatice.