
Încotro se îndreaptă Maserati? Nimeni nu știe cu certitudine care va fi viitorul acestui brand celebru, iar anularea investițiilor planificate pentru următorii ani nu fac decât să dea fiori reci pe șira spinării!
Oare cât de mare este pericolul pentru bijuteria grupului Stellantis și una dintre cele mai seducătoare mărci din industria automobilului?
Vânzările Maserati au scăzut cu 57% în 2024, la nivel mondial. Marca italiană a vândut mai puțin decât eternul rival Ferrari și ceva mai mult decât Lamborghini, deși dispune de un portofoliu de modele mai mare și mai abordabil.
Cu siguranță, supersportiva MC20 și, într-o măsură mai mică, GranTurismo / GranCabrio nu sunt destinate să atingă volume foarte mari. În schimb SUV-ul Grecale ar trebui să se vândă, în mod normal, în câteva zeci de mii de exemplare pe an.
Gama actuală Maserati este rezultatul unor investiții mari, făcute încă de la începutul actualului deceniu, dar, din păcate, modelele nu par să mai convingă clienții. Înainte de plecare, CEO-ul Stellantis, Carlos Tavares, identificase strategia de marketing deficitară drept cauză a acestei lipse de performanță și a înlocuit directorul general. Dar problema este probabil mai profundă, deoarece o investiție de 1,5 miliarde de euro a fost recent anulată, după cum a confirmat directorul financiar Stellantis, Doug Osterman.
Osterman confirmă că este nevoie de o analiză atentă pentru a repune Maserati pe drumul cel bun, a reevalua strategia de electrificare a mărcii (Folgore rămâne la niveluri de vânzări simbolice) și, probabil, întregul plan de produse.
Știind că Maserati a pierdut 260 de milioane de euro în 2024, este foarte probabil că va fi nevoie de noi investiții mari pentru a îmbunătăți situația. Cu un deficit care riscă să crească în așteptarea schimbărilor în bine, nu este exclus ca noua conducere a Stellantis să ia în calcul și posibilitatea vânzării acestui brand.
Ultima dată când Maserati s-a confruntat cu mari dificultăți a fost la sfârșitul anilor 1990, iar Ferrari a fost cel care i-a venit în ajutor (din 1997), asigurând managementul, în timp ce amble mărci făceau parte din Grupul Fiat. Apoi Maserati și-a recâștigat independența față de Ferrari în 2005, iar cele două mărci nu mai au nimic în comun în prezent și nici măcar nu mai împart aceeași tehnologie.
Anul trecut au existat zvonuri referitoare la o posibilă salvare pentru Maserati, venită tot dinspre Ferrari, dar care nu a fost niciodată confirmată oficial. Un lucru este cert: trebuie găsită o nouă soluție pentru ca acest brand să își salveze imaginea atât de „specială”.
Probabil că GranTurismo și MC20 nu sunt printre cele mai uimitoare modele din categoriile lor, însă cu siguranță au o serie de atuuri care merită mult mai mult decât nivelurile actuale de vânzări!