
Este suficient să parcurgem un top 10 al celor mai vândute automobile de pe piața auto japoneză, pentru a înțelege că în această țară automobilele sunt mult diferite de ale noastre. Acolo, cele mai vândute sunt mașinile Kei.
Puțini sunt cei care știu că mașinile destinate pieței din Japonia sunt destul de diferite, comparativ cu cele vândute pe alte piețe. În prezent, de pildă, cel mai bine vândut model din Japonia este Honda N-Box, un automobil total necunoscut în Europa.
În primu rând, să facem cunoștință cu automobilele kei. Este vorba de este un tip de automobil mic, specific Japoniei, care beneficiază de avantaje fiscale și de asigurare, datorită dimensiunilor reduse și motorului cu capacitate mică.
Aceste vehicule sunt foarte populare în Japonia, mai ales în orașele aglomerate, datorită consumului redus de combustibil, manevrabilității și costurilor scăzute de întreținere.
În total 3,72 milioane de automobile noi au fost vândute în Japonia anul trecut, în scădere cu 7% față de 2023. Piața japoneză includea 124 de milioane de locuitori în 2023.
Producătorii japonezi importanți, ale căror modele sunt exportate pe scară largă în Statele Unite și Europa de decenii, sunt jucători de primă mână la nivel global. Pe Bătrânul Continent, apropo de modele mici, succesul Toyota este asigurat de Yaris și Yaris Cross, două nume care impun respect.
În Japonia, în schimb, cele mai bune vânzări nu au nimic de-a face cu modelele japoneze de succes de pe alte piețe. După cum o arată cifrele celor de la Auto Industry Analysis, mașinile kei domină în continuare piața locală, cu Honda N-Box în frunte, vândută acolo în 206.272 de exemplare, o scădere de 11% față de 2023.

Este urmat de un alt model kei, Suzuki Spacia, care s-a vândut în 165.679 de exemplare anul trecut. Apoi găsim Toyota Sienta, cu dimensiuni mai ”europene”, Nissan Note, care nu mai este prezent în Europa, Daihatsu Tanto (un alt kei-car), Suzuki Husler (kei-car), Toyota Yaris, construit local, Honda Feed (un monovolum), Toyota Prius și Corolla Cross.
Din perspectivă europeană (și nu numai), Japonia este, așadar, o piață atipică. Și încă un detaliu care spune multe: nu există niciun brand străin în acest top 10 al celor mai vândute automobile din Japonia!