Noua limuzină electrică Volvo ES90. Impunătoare, dar cu tendințe de canibalizare
22.03.2025
        
Distribuie acest articol!   

Statutar, puternic și performant din punct de vedere electric, conform fișei tehnice, noul sedan Volvo ia în vizor concurența germană din segmentul limuzinelor de mari dimensiuni – BMW i5, Audi A6 e-tron și Mercedes EQE. Dar și riscă să complice viața altor mărci ale grupului Geely – Lotus și mai ales Polestar.

Noul Volvo ES90 este poziționat în această categorie emergentă a modelelor electrice premium, în care găsim deja Mercedes EQE, BMW i5 și Audi A6 e-tron pe, lângă mai „obișnuit” Volkswagen ID.7, mai vechiul Tesla Model S și chiar foarte curajosul BYD Tang. Fără îndoială, în configurația sa cea mai atractivă, acest model high-end de la Volvo are argumente grozave pentru a se impune în fața acestor concurenți.

ES90 se remarcă de la prima vedere, datorită dimensiunilor și aspectului masiv. Are lungimea de 5 metri (cu 5 mm mai puțin decât BMW i5 și cu 7 mai mult decât Audi A6 e-tron), înălțimea de 1,55 metri (cu 10 mm mai mult decât Audi A6 e-tron), o gardă la sol aparent ridicată, care îl apropie de genul „crossover”, din anumite unghiuri, și dispune de un ampatament gigantic, de 3,1 metri (aproape cât un BMW Clasa S7).

Impresia deosebită continuă la interior, dominat de lux și rafinament, cu finisaje excepționale. Din păcate, orice comandă trebuie trecută prin ecranul tactil central de 14,5 inchi, iar afișajul head-up de deasupra micului instrumentar (9 inchi) nu este în standard la nivelul de intrare.

Stilul interiorului și calitatea finisajului sunt de-a dreptul impresionante. Surprinde neplăcut accesul la locurile din spate, cu pragul și podeaua neașteptat de înalte. Cei cu picioare lungi vor fi nevoiți să se poziționeze aproape ca într-un monopost de curse, cu genunchii deasupra înălțimii șezutului. Este nefiresc pentru o limuzină cu ampatament generos.

Portbagajul dezamăgește și el, cu un volum de doar 446 de litri, sub Audi A6 e-tron (502 de litri) și BMW i5 (490 de litri), dar peste Mercedes EQE (430 de litri). Este completat și de un „frunk” foarte mic (22 de litri, după standardul VDA), plasat în față.

ES90 folosește platforma SPA2, prezentă deja la SUV-ul EX90, dar și la ”vărul” Polestar 3. Spre deosebire de acesta din urmă, sedanul cu tendințe „crossover” beneficiază de o arhitectură electrică de 800 volți (cu diferite baterii), făcând posibilă creșterea puterii maxime de încărcare în curent continuu la 300 kW pe acumulatoare de 88 kWh în versiunea de bază „Single Extended Range”. La variantele „Twin” și „Twin Performance”, aceste baterii cresc la 102 kWh și acceptă o putere maximă de 350 kW la vârf (permițând recuperarea a 300 km de autonomie în 12 minute). În toate cele trei cazuri, încărcarea 10-80% se face în 20 de minute.

Varianta de bază dezvoltă 333 CP și 480 Nm, cu un singur motor spate, în timp ce ES90 Twin are 449 CP și 670 Nm cu un motor suplimentar în față, iar ES90 Twin Performance urcă până la 680 CP și 870 Nm. Accelerațiile 0-100 km/h sunt realizate în 6,9, 5,5 și respectiv 4 secunde, cu viteza maximă limitată în toate cazurile la 180 km/h, conform politicii de securitate Volvo. Masa variază de la 2.366 la 2.553 kg la gol.

Autonomia anunțată este mai puțin impresionantă decât puterea maximă de încărcare: 650 km pentru versiunea de bază cu baterii de 88 kWh și 700 km pentru celelalte două variante. Audi A6 e-tron se descurcă mai bine (750 km cu baterii de 94,9 kWh net), dar această cifră este omologata cu jante de 19 inchi, în timp ce Volvo are roți de 20 de inchi în standard, ceea ce probabil are influență asupra eficienței. În orice caz, este peste concurență când vine vorba de reîncărcare, deoarece Audi nu poate depăși 270 kW, BMW 205 kW și Mercedes rămâne blocat la 170 kW. Desigur, această putere de încărcare de vârf contează mai puțin decât omogenitatea curbei de încărcare, dar ES90 chiar pare să fie în frunte în acest domeniu.

Cu un preț de circa 76.000 euro, ES90 pornește mai sus decât Audi A6 e-tron și Mercedes EQE și este foarte puțin sub BMW i5. Însă la aceste prețuri concurenții au baterii mai mici, motorizare mai puțin puternică și un nivel inferior de echipare standard. Diferența se evaporă la versiunile de top și bateriile mari, cu un ușor avantaj teoretic pentru modelul suedez. Apropo de „suedez”, trebuie știut că ES90 se produce în China.

Rămâne de văzut dacă nu cumva acest sedan premium va genera un fenomen de canibalizare în cadrul grupului Geely. Vizate ar fi Polestar 3, viitorul Polestar 5, Lotus Emeya, Zeekr 001 și chiar viitorul Smart sedan. Un aspect îngrijorător, știind că unele dintre aceste mărci (Lotus și Polestar în special) întâmpină deja dificultăți în a-și găsi clienții…

Distribuie acest articol!