
După 27 de ani de carieră, marcată de momente grozave, mai ales în faza inițială, Ford Focus se pregătește să dispară de pe piață. La fel ca Fiesta, model care a fost retras anul trecut, un alt monument al industriei auto europene își încheie cariera.
Nimeni nu a uitat de designul primului Ford Focus, cu stilul său îndrăzneț, o ruptură totală cu standardele de la sfârșitul anilor 1990.
Era o mașină inovatoare în design și interesantă la condus, care se concentra pe aceste atuuri, mai degrabă decât pe calitatea percepută la bord. Exact opusul principalului său rival, Volkswagen Golf.
Adaptându-se treptat la un design tot mai conservator, Ford Focus a trecut prin patru generații, începând din 1998, și a ajuns acum doar o umbră a versiunii sale inițiale.
La începutul acestui an ocupa locul 48 în topul celor mai vândute modele pe piața auto europeană, cu 85.118 de unități vândute, conform datelor JATO, în scădere cu 15% față de 2023. În prezent este devansat de SUV-urile din gamă, precum Kuga, cu 105.143 unități vândute, și Puma, cu 149.112 unități.
În acest context, Ford a decis să nu mai lanseze o nouă generație a modelului Focus. A patra generație va fi produsă până în noiembrie 2025, la uzina Saarlouis din Germania. După aceea va rămâne disponibil în stoc încă câteva luni, înainte de a dispărea definitiv de pe piață.
Anul trecut, citadina Fiesta a părăsit piața după decenii de succes în Europa, la fel ca limuzina Mondeo, care a căzut într-o nemeritată uitare. În timp ce Volkswagen și Stellantis au reușit să mențină niveluri suficiente de vânzări în segmentele modelelor mini și compacte, Ford a abandonat complet aceste clase și s-a concentrat aproape exclusiv pe SUV-uri.
Dar fanii, desigur, nu vor uita niciodată cele trei generații Focus RS. Și nici performanțele realizate de primele două, în WRC, avându-i la volan pe Colin McRae și apoi pe Marcus Grönholm.
