Sfârșitul perioadei de creștere Toyota, în Europa?
07.04.2025
        
Distribuie acest articol!   

După ani de creștere impresionantă a vânzărilor pe piața europeană și pe măsură ce s-a apropiat de liderul Volkswagen, ascensiunea Toyota pare să se blocheze pentru prima dată. Să fie acesta sfârșitul unui ciclu excepțional?

Înainte de a ne concentra pe traiectoria Toyota din ultimii ani, vă propunem să ne amintim cum era piața auto europeană din 2010. La acea vreme, dintre producătorii japonezi, Nissan impresiona pe toată lumea.

Metamorfoza acestui brand a însemnat o spectaculoasă reconstrucție, în cadrul Alianței Renault-Nissan. Proaspăt lansate, noile modele Qashqai și Juke aveau o abordare inovatoare, care au permis brandului să cucerească cote enorme de piață pe Vechiul Continent.

La vremea respectivă, Nissan venea în forță pe urmele Toyota, ale cărei vânzări stagnau aici, dar creșteau semnificativ de cealaltă parte a Atlanticului și pe multe alte piețe importante din întreaga lume.

Între timp, dinamica celor două branduri s-a schimbat semnificativ. Nissan suferă acum de o concurență formidabilă în segmentele strategice pe care le-a inaugurat, în timp ce Toyota a devenit un gigant pe piața europeană, ca de altfel pe mai toate piețele lumii.

Chiar dacă Volkswagen rămâne lider incontestabil în Europa, grupul japonez a făcut progrese spectaculoase în ultimii ani. Toyota este acum al doilea cel mai bine vândut brand pe Bătrânul Continent, înaintea unor nume de referință în regiune, precum Peugeot, Renault, Ford, Opel, Citroën sau Fiat.

Însă, după ani de creștere sănătoasă, deseori cu două cifre procentuale, datorită unor produse foarte populare, grupul Toyota pare să fi luat o pauză în ultima perioadă. În primele două luni ale anului 2025, grupul a vândut 150.000 de mașini noi, față de 156.000 în 2024, dar marca Lexus este, totuși, în plină ascensiune.

Nu există niciun motiv real de panică pentru gigantul auto japonez, dar este posibil să fi ajuns la sfârșitul unui foarte bun ciclu de creștere pe piața europeană. Trebuie spus că, în ultimii ani, Toyota a profitat din plin de interesul tot mai mare manifestat de europeni față de modelele hibride.

Yaris Cross este foarte apreciat în categoria sa, dar lucrurile dau semne că se vor complica, pe măsură ce concurența reacționează. Inclusiv Dacia și noile mărci chineze au astfel de modele, cu o poziționare formidabilă preț-performanță.

La fel ca Nissan în trecut, Toyota pare să fi avut cei mai buni ani pe piața europeană. Cu siguranță, marca va rămâne la cote foarte înalte pentru moment și fără îndoială că va beneficia pentru încă o lungă perioadă de timp de imaginea sa excelentă de fiabilitate, datorită robusteții sistemului său hibrid, considerat aproape indestructibil. Dar poate că va fi nevoită să își reducă marjele și să mărească discounturile, pentru a rămâne în fruntea unei concurenței ce va deveni acerbă.

Distribuie acest articol!