După ce Tesla a „revoluționat” industria auto cu metodele noi, în special în procesul de producție, acum este rândul producătorilor chinezi să vină cu inovații. După ce inițial au copiat modelul Tesla, aceștia merg acum și mai departe. Iar asta în timp ce așa-numitele mărci „istorice” în frunte cu cel mai mare producător auto din lume, sunt… ”uimite” de ce se întâmplă în jurul lor.
Până acum dura patru sau cinci ani, în cel mai bun caz, pentru ca un nou model de automobil să treacă de la prima schiță la linia de producție. În agitata eră a mașinii electrice, acest interval de timp se topește ca zăpada la soare. Vechea generație a industriei auto globale este uimită de modul în care producătorii chinezi reușesc să comprime timpii de dezvoltare pentru noile proiecte.
În China, automobilele sunt acum lansate în același ritm ca noile modele de smartphone. Iar giganții tradiționali nu au de ales și trebuie să încerce să țină pasul. Chiar și Toyota, numărul unu mondial ca volume de vânzări, are dificultăți în această competiție, unde lansarea unei inovații se măsoară în luni, mai degrabă decât în ani.
Pe cea mai mare piață auto din lume, în China, concurența în general, dar mai ales pe segmentul vehiculelor electrice, este mai aprigă ca niciodată, iar mărcile tinere, precum BYD, Xpeng, Zeekr sau Chery, duc o luptă nemiloasă.
În cadrul dezvoltării sedanului electric bZ3, un proiect derulat în colaborare cu chinezii de la BYD, Toyota a descoperit cât de opusă era abordarea acestora. Potrivit Reuters, producătorul japonez a fost literalmente „uluit” de viteza și flexibilitatea BYD. În timp ce Toyota se mișca lent, cei de la BYD și-au revizuit rapid abordarea, chiar și într-un stadiu avansat de dezvoltare.

Filosofia chinezilor este clară: un model trebuie să fie „suficient de bun” pentru a fi lansat piață, chiar dacă asta înseamnă corectarea ulterioară a defectelor, prin actualizări. O mentalitate moștenită din mantra californiană „mișcă-te repede și strică lucrurile” (mișcă-te repede, chiar dacă asta înseamnă să strici totul), care i-ar face pe inginerii japonezi să se cutremure.
Iată de ce pentru cei de la Toyota abordarea chineză a generat un adevărat șoc cultural. În cadrul companiei nipone se menține o abordare aproape sacră a fiabilității: șase prototipuri diferite, testate pe zeci de mii de kilometri, pentru a livra vehicule capabile să atingă sute de mii de kilometri fără greș.
Toyota recunoaște totuși că are de învățat din modul de lucru al chinezilor. Pentru că viteza dă roade. Noul bZ3, rivalul Tesla Model 3 în China, este echipat cu bateria Blade litiu-fier-fosfat de la BYD, oferind până la 600 km de autonomie CLTC (aproximativ 450 km, conform standardului european WLTP). Nimic ieșit din comun, cu excepția prețului: echivalentul a 23.000 de euro înainte de subvențiile locale. Foarte atractiv pentru o berlină electrică spațioasă, în condițiile în care în Europa, la acest preț, sunt oferite modele mai mici, cu autonomie inferioară și mult mai puțină tehnologie la bord.
Și asta nu e totul! bZ3X, un SUV electric dezvoltat împreună cu compania chineză GAC, se mândrește cu tehnologii demne de cele mai bune repere occidentale: LiDAR, display imens în stil Tesla, procesor Qualcomm 8155 și sistem de asistență la condus dezvoltat pe paza procesorului Nvidia Orin X. Prețul? Doar 18.700 de euro, deci mai ieftin decât sedanul!
Și totuși, în spatele acestei performanțe se află realități mai puțin strălucitoare. Inginerii chinezi lucrează uneori până la 12 ore pe zi, șase zile pe săptămână, iar testele rutiere sunt limitate, înlocuite de simulări digitale și inteligență artificială. Și, în loc să dezvolte noile modele pas cu pas, echipele lucrează simultan la diferite componente. Rezultatul: mai puține prototipuri, mai puțini kilometri parcurși și un risc mai mare de erori, odată ce mașinile ajung în mâinile clienților.
Deocamdată, modelul chinezilor pare să funcționeze. BYD a devenit al șaptelea cel mai mare producător auto din lume, cu 4,3 milioane de vehicule vândute în 2024, încă departe de cele 10,7 milioane bifate de Toyota, dar impulsul este acolo.
BYD își afișează clar ambiția de a detrona gigantul japonez. Rămâne de văzut dacă mașinile sale vor rezista sau dacă obsesia Toyota pentru perfecțiune va da roade în cele din urmă. Deocamdată vedem mașini mai ieftine, dar rămâne să aflăm cât de fiabile vor fi și dacă actuala cursă contracronometru a fost una în detrimentul calității.



















