Mitsubishi: mărirea și decăderea unui gigant al industriei japoneze
22.07.2025
        
Distribuie acest articol!   

Mitsubishi este o companie activă în multe sectoare, de la construcția de ambarcațiuni la minerit și automobile. Istoria sa este una fascinantă, marcată de inovații, diversificare industrială și proiecte emblematice. În mod paradoxal, cu toate că și-a lăsat o amprentă puternică asupra industriei auto, compania niponă are în prezent unele emoții în privința viitorului său.

În japoneză, Mitsubishi înseamnă trei diamante, iar logo-ul mărcii le invocă interconectate și este inspirat de stemele a două vechi familii japoneze, care au legătură cu fondarea brandului.

Povestea Mitsubishi începe cu Yataro Iwasaki, un vizionar născut în 1835, care a fondat compania în anul 1870. La început, Mitsubishi era o firmă de transport maritim, iar obiectivul inițial al lui Iwasaki a fost foarte simplu, dar extrem de ambițios: modernizarea Japoniei și conectarea acesteia cu restul lumii.

Prima afacere Mitsubishi, transportul maritim, a marcat începutul unei lungi serii de inovații și de diversificare a domeniilor de activitate. Mitsubishi și-a câștigat rapid o reputație deosebită, în special pentru calitatea și fiabilitatea serviciilor sale.

Marca a jucat un rol cheie în dezvoltarea industriei japoneze, contribuind la numeroase proiecte de infrastructură și modernizare. A fost o epocă de aur pentru companie, datorită liderilor vizionari, care au transformat-o într-un conglomerat industrial major, cu interese în numeroase sectoare. Cu toate acestea, Mitsubishi s-a confruntat și cu provocări economice, în special după al Doilea Război Mondial, o perioadă dificilă, de reconstrucție a Japoniei.

Dar Mitsubishi a reușit să se reinventeze și să se diversifice în continuare, în special în industria auto. Primul automobil produs de Mitsubishi Motors a fost Model A, în 1917, cu mult înainte de crearea filialei auto. A fost un model de serie asamblat în Japonia, în doar 22 de exemplare, produse între 1917 și 1922.

Abia în anii 1960 divizia auto a devenit un jucător cu adevărat independent, iar marca japoneză a început să își facă un nume în industria auto. În acea perioadă Japonia a cunoscut un boom economic, iar oamenii au început să își permită automobile personale. În acest context a apărut Mitsubishi 500, primul automobil al mărcii destinat maselor. A fost un model de mici dimensiuni, economic, cu două uși și motor de 500 cmc în doi cilindri și 21-25 CP, în funcție de versiune, amplasat în spate.

Un deceniu mai târziu, marca japoneză își va consolida legenda odată cu lansarea modelului Lancer. Produs în anii 1970, Lancer poate fi considerat una dintre cele mai emblematice realizări ale mărcii. Cu designul său inovator și performanțele impresionante, a marcat un punct de cotitură în istoria Mitsubishi.

Înainte de a deveni o legendă a raliurilor, Lancer a fost în primul rând o mașină compactă de familie, propulsată de un motor mic și fiabil, cu 4 cilindri, creată pentru a se impune pe anumite piețe din afara Japoniei.

Mitsubishi s-a consacrat pe deplin în motorsport în 1974. În acel an a câștigat Raliul Safari cu o versiune îmbunătățită a modelului Lancer, 1600 GSR. Această victorie a marcat începutul unei lungi serii de succese în raliuri pentru Mitsubishi. În anii 1980 și 1990, Mitsubishi s-a impus cu Lancer Evolution, o mașină care a devenit o legendă a raliurilor.

Adesea denumit Evo, Mitsubishi Lancer Evolution a fost introdus în 1992 și a dominat lumea raliurilor. Prima generație a modelului Lancer Evolution, Evo I, era propulsată de un motor turbo de 2,0 litri care dezvolta 250 CP, o putere impresionantă pentru acea vreme. Motorul era cuplat cu un sistem de tracțiune integrală permanentă, permițând mașinii să ofere o aderență excepțională pe toate tipurile de teren, un atu major în raliuri.

Evo I a beneficiat, de asemenea, de șasiu ranforsat și suspensii sport, ceea ce l-a transformat într-o mașină cu o manevrabilitate excelentă și precizie în virajele strânse. De-a lungul anilor, Lancer Evolution a evoluat pentru a deveni tot mai performant. Lancer Evo VI, de exemplu, introdus în 1999, era propulsat de un motor turbo de 2,0 litri care dezvolta 280 CP.

Această generație a adus îmbunătățiri aerodinamice semnificative, inclusiv un eleron spate mai mare și admisii de aer optimizate, ceea ce a crescut stabilitatea la viteze ridicate. Sistemul de tracțiune integrală a fost, de asemenea, perfecționat prin introducerea unui control activ al cuplului, care distribuia mai eficient puterea între roțile din față și cele din spate, oferind tracțiune și manevrabilitate superioare. Succesul modelului Lancer Evolution în raliuri a culminat cu titlul mondial al constructorilor în 1998, consolidând reputația Mitsubishi ca un nume de referință în motorsport. Lancer Evolution s-a bucurat, de asemenea, de un mare succes pe piața mașinilor de serie, unde a fost apreciat pentru performanța și designul său inimitabil.

Mitsubishi și-a pus amprenta și asupra istoriei rally-raidurilor, cu un alt model de referință, Pajero, care a câștigat Raliul Dakar de 12 ori. Un SUV robust și performant, Pajero a fost introdus în 1982 și a dominat rapid competițiile de gen. A câștigat pentru prima dată la Dakar în 1985 și a devenind cel mai de succes model din istoria competiției. A fost propulsat de motoare diesel sau pe benzină, în funcție de versiune, iar tracțiunea integrală permanentă i-a asigurat capabilități excepționale pe teren accidentat.

În zona producției de serie, Mitsubishi a avut mare succes cu modele precum Eclipse, o sportivă care a definit anii 1990 și 2000. Echipat cu un motor turbo de 2,0 litri care dezvolta până la 210 CP, Eclipse a fost un model de înaltă performanță pentru vremea sa.

Din nefericire, secolul al XXI-lea a venit cu mari dificultăți pentru Mitsubishi. La începutul anilor 2000, compania a fost prinsă într-un mare scandal legat de ascunderea unor defecte tehnice. Marca japoneză a pierdut treptat încrederea clienților săi, vânzările au scăzut vertiginos, iar finanțele Mitsubishi Motor Corporation s-au prăbușit. Tot în acea perioadă au dispărut modelele Evo și Pajero. A început o decădere lentă, iar pentru a supraviețui a trebuit ca gama să fie restrânsă, să fie închise fabrici, să se reducă mult costurile, compania concentrându-se pe piețele asiatice.

În anii 2010 Mitsubishi s-a concentrat pe electrificare, cu modele inovatoare, precum Outlander PHEV, un bestseller în Europa, care a dat un nou impuls mărcii. Cu toate acestea, în 2016, un nou scandal legat de eficiența consumului de combustibil a determinat Nissan să achiziționeze o participație de 34% din marcă, integrând Mitsubishi în Alianța Renault Nissan. Într-o industrie aflată într-o profundă schimbare, Mitsubishi este forțată să se reinventeze. Marca s-a angajat acum să producă vehicule ecologice și intenționează să lanseze modele complet electrice, în viitorul apropiat.

Distribuie acest articol!