Dacă ați fost în Marea Britanie, probabil ați observat numeroase automobile care seamănă izbitor cu Opel, dar totuși au alt nume și altă siglă. Pe bună dreptate, probabil că v-ați întrebat cum este posibil ca marca să nu fie Opel, ci Vauxhall?
Pentru a înțelege totul, trebuie să ne întoarcem puțin în timp, mai precis în secolul al XIX-lea.
Vauxhall este unul dintre cei mai vechi constructori de automobile din Regatul Unit. De fapt, compania a fost fondată în 1857, la Londra, de Alexander Wilson. Totuși, la acea vreme, nu fabrica vehicule, ci pompe și macarale.
Numele provine numele de la un cavaler anglo-normand, Foulques de Bréauté, care deținea o casă numită „Faulk’s Hall”. De-a lungul anilor, acest nume a evoluat în Vauxhall. Apoi, în 1897, compania a luat numele Vauxhall Iron Works.
În 1903 a apărut primul autovehicul sub acest brand: o model de dimensiuni mici cu motor monocilindru de 5 CP, acționat cu lanț. 70 de exemplare au părăsit atelierele în primul an, iar creșterea companiei a fost rapidă.
În 1905, s-a înființat prima fabrică, în Luton, la nord de Londra. Apoi, în timpul Primului Război Mondial, compania a fabricat mașini de stat major pentru armata britanică.
În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Vauxhall a produs 5.600 de tancuri Churchill și aproape 250.000 de camioane. Marca a devenit apoi un jucător industrial important și până în anii 1970 și-a dezvoltat propriile modele, adesea cu ajutorul General Motors, principalul său acționar. Dar în 1972 totul s-a schimbat, iar Victor FE, o berlină de familială, a fost ultimul model original al mărcii. De atunci tot ce a produs Vauxhall au fost modele Opel redenumite pentru piața britanică, rebranding cunoscut sub termenul popular de „opelizare”.
Astfel, fabricile engleze au continuat să asambleze modele cu design provenit din Germania, o rețetă aplicată timp de decenii. Astfel, de îndată ce Opel lansează o nouă generație Corsa, Astra sau Zafira, Vauxhall oferă același model în Marea Britanie, cu diferențe minime. De cele mai multe ori sunt doar câteva ajustări estetice, dar sigla rămâne mereu cea britanică.
Această strategie permite mărcilor Opel și Vauxhall să mențină, fiecare în parte, o identitate națională puternică, în ciuda faptului că fac parte dintr-un grup internațional.
În 2017, General Motors a vândut Opel și Vauxhall către Grupul PSA, care avea să se alăture ulterior Stellantis în 2021. Zvonurile au sugerat atunci dispariția mărcii britanice, dar aceasta a supraviețuit ca parte integrantă a grupului franco-italian, la fel ca Opel, cu peste 4.000 de angajați în Regatul Unit și vânzări anuale de circa 250.000 de unități.



















